Naar inhoud
IMG 5147

E-healthweek 2020: Oortjes geven medewerkers veiligheid en rust

Het is e-healthweek 2020. Bij Dichterbij worden het hele jaar door technologische toepassingen ingezet om het leven van cliënten en het werk van begeleiders makkelijker en fijner te maken. De begeleiders op Dichtershof in Blerick gebruiken sinds enige tijd oortjes. Hiermee kunnen ze een vraag stellen aan collega’s of hulp inroepen als dat nodig is. "Dat geeft rust en veiligheid", aldus dvc’er Loes Huijs.

Op Dichtershof wonen 13 cliënten, verspreid over 4 aan elkaar liggende woningen. De doelgroep varieert van mensen van laag niveau met veel zorgbehoeften tot cliënten van hoog niveau. “Het is continu schakelen”, zegt Loes. “Boeiend werk, maar ook pittig. Een cliënt heeft bijvoorbeeld regelmatig epilepsieaanvallen terwijl een andere agressief gedrag kan vertonen.”

Alarmknop

Om die reden droegen de begeleiders -3 in de avonduren- een alarmknop. Loes: “Je drukt op de alarmknop, de zorgcentrale belt de naast gelegen woning en de medewerker die daar werkt laat alles uit zijn handen vallenen snelt te hulp. Het is een omslachtig systeem, het duurt even voordat hulp ter plekke is. Bovendien: de medewerker die gaat helpen, weet niet wat er aan de hand is en stormt bij wijze van spreken de andere woning binnen. Dit kan bij de daar aanwezige cliënt tot extra prikkels leiden.”

Makkelijk communiceren

Sinds een paar maanden gebruikt het team daarom oortjes. Het werkt super goed, vertelt Loes. “Alle 3 de medewerkers hebben zo’n oortje in. Ze kunnen makkelijk met elkaar communiceren. Je drukt een knopje in en praat, je collega’s horen wat je zegt. Zo kun je collega’s waarschuwen: de cliënt zit hoog in zijn spanning, het zijn dat ik je hulp dadelijk nodig heb. Of direct hulp vragen, ook als iemand een epileptische aanval heeft bijvoorbeeld. Andersom kun je aan je collega’s vragen of het rustig is en je tijd hebt om een cliënt in bad te doen.”

IMG 5151

Veiligheid en rust

Het systeem geeft een veilig gevoel en zorgt voor rust, aldus Loes. “Je kunt elkaar vragen stellen, afspreken wanneer je samen koffie drinkt. Fijn is ook dat cliënten niet horen wat je collega zegt, zoals bij een portofoon wel het geval is.” Het team heeft in totaal 6 oortjes. Loes: “Ze gaan 8 uur mee, daarna moeten ze in de oplader. In het weekend redden we het niet met 8 uur, vandaar 2 sets.” Volgens haar is het systeem handig voor ieder team dat verspreid over een aantal naastgelegen woningen werkt. “Je hoeft niet naar de buren te lopen als je een vraag hebt, even wilt overleggen of hulp wenst. En het oortje zit comfortabel, je hebt na een tijd niet meer in de gaten dat je het draagt.”

IMG 5156