Naar inhoud

Een hardnekkig wondje opgelost

Onlangs werd woonbegeleider Noortje Kuijpers geïnterviewd voor de GRIP Challenge van Abena. Noortje is binnen haar team in Velp het aanspreekpunt op het gebied van verzorgend wassen en incontinentie. Ze legde productspecialist Jet van Kessel twee uitdagingen voor. Met 2 mooie oplossingen. De eerste oplossing voor een nat bed lees je terug in dit artikel. In het laatste deel van dit tweeluik: de oplossing voor een hardnekkig wondje.

Niet één, maar twee uitdagingen? Vertel.
“De tweede uitdaging was het beschermen van een kapot plekje op de bil van een cliënt. Daar plakten we steeds een foampleister op, als een soort tweede huid. Dat hielp wel iets, maar als we de pleister eraf haalden ging het plekje weer kapot. Ook werd de pleister nat van de urine. Daarvan dacht ik: dat zou toch anders moeten kunnen.”

Is het gelukt om de oorzaak van de problemen te achterhalen? En zo ja, hoe?
“Ik heb telefonisch advies ingewonnen bij Jet. Ook hebben we foto’s op en neer gemaild. De exacte oorzaak hebben we nog steeds niet gevonden, maar het probleem hebben we nu wel veel beter onder controle.”

Wat bleek uiteindelijk de oplossing?

“Zinkspray. Dat gebruikten we voorheen niet. Sterker nog, ik wist niet eens dat het bestond. Daarmee breng je een beschermlaagje aan en dat werkt beter dan de pleister die we gebruikten. Je hoeft de huid ook niet meer met je handen aan te raken. Dat is beter voor de huid en comfortabeler voor de cliënt.”

De winst zit vooral in de kwaliteit van zorg

Noortje Kuijpers
Woonbegeleider

Tot slot het resultaat. Wat heeft het advies opgeleverd?
“De winst zit vooral in de kwaliteit van zorg. Aan mensen in onze doelgroep kun je niet vragen hoe ze bepaalde zorg ervaren, maar aan de lichaamstaal kun je zien dat het voor haar comfortabeler is. Het wondje is niet weg, maar het wordt ook niet erger. De ellende van een doorligplek blijft haar in elk geval bespaard. En dankzij het advies van Jet weten we nu ook hoe we zinkspray in andere situaties kunnen inzetten. Het werkt bijvoorbeeld ook tegen smetplekken.”

Helemaal tot slot: heb je misschien nog tips?

“Ik probeer altijd cliëntgerichte oplossingen te vinden. Niet iets doen omdat je het al jaren zo doet of omdat je nu eenmaal een bepaald product in de kast hebt staan. Maar echt willen begrijpen wat voor die ene cliënt het beste werkt. Dat is volgens mij de beste manier om grip te krijgen op goede zorg.”