Naar inhoud
Header 15 2000x550px

Oudere cliënten en e-health: een verrassend goede combinatie

Mensen met een verstandelijke beperking worden steeds ouder. Het ouder worden kan gepaard gaan met ongemakken en leiden tot nieuwe of veranderende ondersteuningsvragen. E-health kan dan helpen om zo fijn mogelijk te leven. Er zijn tal van toepassingen om cliënten een mooie oude dag te bezorgen.

Team e-health en het kennisnetwerk ouderen bieden de zorgteams aanvullende deskundigheid bij veranderende ondersteuningsvragen door het ouder worden. Aan welke ondersteuningsvragen moet je dan denken? En hoe kun je daar op inspelen met technologie? Gedragskundige en e-health coördinator Ingrid Oude Luttikhuis en regiebehandelaar Monique Hoefnagel vertellen hierover.

Truus Dichterbij Uden GPS

Praktische hulpmiddelen

“Het zijn vaak hele praktische dingen”, aldus Ingrid. “Het gehoor gaat bijvoorbeeld achteruit. Met een kop- of nektelefoon geniet je toch van tv, zonder dat je het geluid extreem hard hoeft te zetten. Een hoger valrisico? De Wolk heupairbag breekt je val, waardoor je mogelijk langer mobiel kunt blijven. Last van dwalen? Met een gps-tracker kun je vrij blijven bewegen, zonder het risico van verdwalen. Meer beleving nodig omdat je minder kunt? Knuffelrobots, filmpjes en muziek zorgen voor plezierige uurtjes. En zo zijn er tientallen andere e-healthtoepassingen waarvan we zien dat die de kwaliteit van leven van ouderen ondersteunen. 

Om teams en begeleiders te inspireren, hebben we een aantal veelgebruikte toepassingen gebundeld in een handig overzicht. De toepassingen zijn gerubriceerd in een aantal categorieën waar veel ondersteuningsvragen voor ouderen zijn. Medewerkers kunnen dit gebruiken als inspiratiebron. Maar ook voor verwanten kan het een interessant en inspirerend overzicht zijn om te bekijken.” 

Praat er samen over

Teams nemen e-health steeds vaker mee in de zoektocht naar middelen om de kwaliteit van leven te bevorderen. Daartoe ook aangezet door regiebehandelaren. “E-health komt steeds vaker wel ter sprake in ondersteuningsgesprekken”, zegt regiebehandelaar Monique Hoefnagel.

“Teams staan ervoor open. Soms zijn ze wat huiverig voor de techniek, maar dat is absoluut niet nodig. Er is altijd iemand die je kan helpen als er iets aangesloten of ingesteld moet worden, zoals de e-healthcoördinator.”“Als verwant hoef je overigens niet te wachten op een ondersteuningsgesprek waarin de inzet van technologische hulpmiddelen bespreekbaar wordt gemaakt”, vult Ingrid aan. “Als je ideeën of vragen hebt, kun je hierover altijd in gesprek met de begeleiding. Zij kunnen vervolgens bij team e-health of het kennisnetwerk ouderen terecht als ze behoefte hebben aan meer ondersteuning op dit vlak.”

Benieuwd geworden? Bekijk dan het inspiratiedocument.