In vier groepjes gingen de bovenbouwleerlingen het afgelopen half jaar aan de slag voor cliënten op onze locatie in Horst. “De leerlingen konden kiezen uit twee opdrachten”, vertelt projectleider Manon Geldof. “Meedenken over een oplossing waarmee bewoners zelfstandig hun maaltijd kunnen kiezen en bestellen. Of de behoefte voor online talentenclubjes verder onderzoeken. Groepjes moesten bij ons solliciteren. Dat maakte de leerlingen extra gemotiveerd.” Die motivatie was zonder twijfel terug te zien in de eindpresentaties. Een overzicht:
Groep 1: EetWeet
Emma, Stef en Beau ontwikkelden EetWeet; een applicatie waarmee de cliënt kiest wat, waar, hoe laat en met wie hij eet. Ze ontwikkelden een ‘paspoort’ waarin voorkeuren zijn vastgelegd. Denk aan een bepaald dieet, allergieën en bevriende bewoners. Op basis daarvan krijgen cliënten gerechten voorgelegd. Die keuzes worden automatisch doorgespeeld naar de keuken. Afhankelijk van de vaardigheden van de cliënt, kan EetWeet bediend worden via mobiele apparaten, via een groot scherm met knoppen, met een intercom (voice) of met hulp van een zorgverlener.
Groep 2: My Kitchen Rules
Baas zijn in eigen keuken, daar was het Ollever, Thijmen en Juul om te doen. Daarvoor ontwikkelden ze een QR-code, waarin het ‘eetpaspoort’ van een cliënt is vastgelegd. Door deze te scannen op een website, worden de gerechten gefilterd op basis van wensen. Zo krijgen cliënten met slikproblemen bijvoorbeeld geen gerechten te zien waarin ze zich mogelijk snel verslikken. “Tijdens ons tussentijdse feedbackmoment hoorden we dat cliënten ook graag gerechten willen zien, proeven en ruiken”, vertelt Ollever. “Daarom kwamen we met een aanvulling op ons concept: de bar. Hier staan de daggerechten tentoongesteld. Na het scannen van de QR-code, kunnen cliënten hier fysiek een keuze maken.”
Groep 3: Samen bestellen
Sven, Morris, Lars en Julie benadrukten in hun ontwerp voor menukeuze niet de individuele cliënt, maar juist het groepsgevoel. Ze ontwierpen een toegankelijke bestelzuil – zoals je die ook bij McDonalds ziet – die in de openbare ruimte staat. Morris: “Cliënten kunnen elkaar zo helpen en een praatje met elkaar aanknopen. Eten bestellen wordt zo een sociale aangelegenheid.” Met behulp van gezichtsherkenning of de vingerafdruk van de cliënt, wordt ook hier een persoonlijk profiel geactiveerd dat de keuze voor gerechten stuurt.
Groep 4: Digitaal talentenclubje
Jente, Elias en Eline borduurden voort op het groepsgevoel van het derde groepje, maar dan met een heel andere opdracht; ze ontwikkelden een app waarmee cliënten online hun talenten kunnen ontplooien. Bijvoorbeeld online samen spelletjes spelen, maar ook muziek luisteren of door een filmpje iets leren of beleven. Op basis van voorkeuren wordt content getoond, al dan niet zelf gemaakt door medewerkers van Dichterbij. De voorbeeldvideo deed het erg goed. Jente en Eline doen voor hoe je in anderhalve minuut een smoothie maakt. Indrukwekkend simpel!
En nu verder…
De samenwerking met de Technasia is goed bevallen. De leerlingen vonden de samenwerking met Dichterbij interessant, omdat ze zich voor hun ontwerp nog niet eerder hadden verplaatst in de behoeften van iemand anders. “De opdracht was voor ons heel uitdagend maar het gaf ook veel voldoening om iets voor mensen met een beperking te kunnen betekenen”, aldus één van de leerlingen. “Leerlingen denken out-of-the-box én ze maken kennis met de gehandicaptenzorg”, vertelt projectleider Jocko Wittenaar. “In elk idee zitten wel elementen waar wij verder mee aan de slag gaan. Het geeft ons inspiratie om verder te denken. Dat is heel waardevol!”