Naar inhoud

Bakken, verkopen, afrekenen: cliënten doen het zelf bij Antoon & Frans

Bakkerij Antoon Frans AJHMV Img 5068 3

Bakkerij Antoon & Frans

Met hulp van slimme technologie kunnen de medewerkers van bakkerij Antoon & Frans zelf klanten helpen en zelf bakken. “2 croissants en 1 waldkorn brood? Komt voor de bakker!”

Mmmmm. De heerlijke geur van versgebakken brood komt je tegemoet als je de deur van bakkerij Antoon & Frans opent. In deze gezellige bakker in het Brabantse Megen werken zo’n vijftien cliënten. Het is hun bakkerij. De bakkerbegeleider helpt alleen als ze het vragen. “De cliënten kunnen hier hun vaardigheden ontwikkelen”, zegt Raimond van den Boom, een van de bakkerbegeleiders. “Mooi zijn de complimenten van ouders. Sommigen hadden nooit gedacht dat hun zoon of dochter zóveel zou kunnen leren. Ons doel is dat cliënten zoveel mogelijk zelfstandig doen.”

Kleuren en cijfers

Maar met ingewikkelde apparaten als een kassa en ovens valt dat niet mee. Slimme technologie helpt daarbij. Daardoor kunnen de medewerkers eenvoudig met kleuren en cijfertjes werken. Cliënten hebben daarover zelf meegedacht. Raimond: “De oven is voorgeprogrammeerd voor de verschillende broden en broodjes. Ieder brood heeft een eigen cijfer. Medewerkers stoppen bijvoorbeeld croissants in de oven, drukken het bijbehorende cijfertje in en de oven zorgt ervoor dat er heerlijke broodjes uitkomen. Zo kunnen ze zelfstandig broden bakken.”

Bakkerij Antoon Frans AJHMV Img 5068 6

Geld teruggeven

De kassa werkt met kleuren. Beschuiten, taartjes, broden, worstenbroodjes, peperkoek: elk artikel heeft zijn eigen kleur. Dat werkt makkelijk! Klanten kunnen pinnen, maar ook met contant geld betalen. Dan moet je wel weten wat je moet teruggeven. Ook daarvoor is een oplossing bedacht. “De medewerker drukt op het scherm op het bankbiljet dat hij gekregen heeft, bijvoorbeeld 10 euro”, legt Raimond uit. “De kassa laat daarna in beelden zien wat hij terug moet geven. Als dat 4,40 is, verschijnen er 2 afbeeldingen van een muntstuk van 2 euro en 2 van een muntstuk van 20 eurocent.”

Femke

Op die manier kunnen de medewerkers in de winkel veel zelfstandig afhandelen. Zo ook Femke. Ze werkt al 10 jaar bij Antoon & Frans. 1 dag in de week werkt ze in de bakkerij, 1 dag in de kantine en 3 dagen in de winkel. Want dat vindt ze het leukste. “Ik was eerst heel verlegen en durfde niet in de winkel te werken. Nu doe ik het heel graag. Het meeste kan ik zelf doen. Als iets niet lukt, vraag ik gewoon hulp.” Wat haar lievelingsbrood is? “Waldkorn. Heel lekker!”

Logo Als je het mij vraagt

'Als je het mij vraagt' is de manier waarop medewerkers van Dichterbij jou leren kennen. Om erachter te komen wat jij wilt. Dat merk je doordat we naar je luisteren en met jou praten. Ook met de mensen die bij jou horen, zoals je familie. Zo kunnen we jou nog beter helpen met een fijn leven. Lees meer over onze werkwijze 'Als je het mij vraagt'. En laat je inspireren door de verhalen van andere cliënten. Volg ons ook op onze populaire facebookpagina.

Chat met ons