Michael
Conciërge Hans van ROC de Leijgraaf krijgt iedere donderdag hulp van Michael. Ze kunnen het goed met elkaar vinden. Met Hans’ hulp gaat Michael zijn eigen fietskar lassen.
Het is donderdag 12 uur. Michael en Hans lopen de centrale kantine binnen van het ROC. Michael weet precies wat hij moet doen. Hij zet de stoelen en tafels recht, pakt een papiertje op dat op een tafel ligt. Hans kijkt vanaf een afstandje goedkeurend toe. En corrigeert Michael als het naar zijn zin niet goed genoeg is. “Toezichthouden is een belangrijke taak van ons”, zegt hij. “Wij zorgen dat alles netjes is. We spreken dus ook studenten aan die niet opruimen.”
Visitekaartje
Hans houdt het graag schoon op school, binnen én buiten. “Het is toch een visitekaartje van school. Als ouders hier komen en het is een zooitje, dan zullen ze hun zoon of dochter er niet graag naartoe sturen.”
En dus controleren Hans en Michael ook buiten de boel. Ze maken de containers leeg en ruimen op. Verder zorgen de conciërges er onder meer voor dat de kopieerapparaten het doen en met papier gevuld zijn.
Het klikt
Michael is een van de cliënten van Dichterbij die donderdags actief zijn bij ROC de Leijgraaf in Veghel. ’s Morgens doen studenten spelletjes en activiteiten met hen, ’s middags helpen de cliënten in school. Op zoek naar een baantje voor Michael, kwamen de begeleiders al snel uit bij Hans. Vanaf het eerste moment klikte het. Hans: “Ik werk graag met Michael samen. Ik leg rustig uit wat hij moet doen, hij luistert goed. Ik laat hem ook zoveel mogelijk zelfstandig doen. En als iets fout gaat, stel ik hem vragen, zodat hij er zelf achter komt wat hij fout gedaan heeft. Zo leert hij het meeste.”
Salaris
En Michael? Die vindt het werk helemaal geweldig. Hij had al ervaring, want iedere maandag is hij ook hulpconciërge op een basisschool. “Het is leuk en zinvol werk. Het zou tof zijn als ik hiervan mijn beroep kan maken. Zodat ik echt salaris verdien.” Extra gaaf aan het werk op de Leijgraaf vindt Michael dat er een opleiding voor autotechniek is. “Ik ben gek op auto’s. Als Hans en ik tijd over hebben, gaan we er wel eens kijken. Ik wil ook graag leren lassen, dan kan ik mijn eigen fietskarretje maken.” Hans ziet dat wel zitten. “Michael heeft al één keer kunnen lassen, dat gaan we vaker doen. Hoe tof is het als hij straks een zelfgemaakt karretje achter zijn fiets heeft hangen?”
Hans en Michael zijn een superteam, als je het mij vraagt!

'Als je het mij vraagt' is de manier waarop medewerkers van Dichterbij jou leren kennen. Om erachter te komen wat jij wilt. Dat merk je doordat we naar je luisteren en met jou praten. Ook met de mensen die bij jou horen, zoals je familie. Zo kunnen we jou nog beter helpen met een fijn leven. Lees meer over onze werkwijze 'Als je het mij vraagt'. En laat je inspireren door de verhalen van andere cliënten. Volg ons ook op onze populaire facebookpagina.
- Deel deze pagina:
-
-
-
-
-