Naar inhoud
1015 - Grave - header

Veelgestelde vragen over vrijwilligerswerk

Heb je vragen over vrijwilligerswerk? Dan kun je contact opnemen met onze vrijwilligerscoördinatoren. Je kunt ze bellen op 088 - 75 40 400 of mailen naar vrijwilligerswerk@dichterbij.nl. Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen en de antwoorden daarop.

Ik heb geen ervaring met mensen met een beperking. Ben ik wel geschikt als vrijwilliger?

Je bent gemotiveerd, dat is een mooi uitgangspunt. Er is altijd vrijwilligerswerk dat aansluit bij je wensen en mogelijkheden. Je kunt iets ondernemen met een cliënt, maar bijvoorbeeld ook helpen bij klusjes in een woning, bij een dagbesteding of een externe activiteit. Samen met de vrijwilligerscoördinator zoek je vrijwilligerswerk dat bij je past. We kunnen ook scholing en begeleiding regelen.

Met wie heb ik allemaal te maken?

Natuurlijk met de cliënt en zijn of haar begeleiders. Bij hen kun je ook altijd met vragen terecht. Afhankelijk van het werk dat je doet heb je ook contact met het netwerk van de cliënt, zoals familieleden.

Moet ik altijd beschikbaar zijn?

Je geeft zelf aan wanneer en hoe vaak je kunt helpen. Samen met de contactpersoon van de locatie waar je vrijwilligerswerk gaat doen, maak je hierover afspraken. Dat geeft duidelijkheid voor jezelf, de cliënt en de begeleiders. Onderneem je activiteiten met een cliënt, dan bespreek je samen wat je leuk vindt en waar je zin in hebt.

Als ik onkosten maak, krijg ik die dan vergoed?

Dichterbij vergoedt de woon-werkkilometers die je als vrijwilliger maakt. Samen met de cliënt en de contactpersoon van de locatie stem je af hoe je de kosten voor activiteiten verdeelt.

Ben ik verzekerd?

Het verzekeren van risico's van alledag is op de eerste plaats een zaak van de vrijwilliger zelf. Aanvullend heeft Dichterbij voor haar geregistreerde vrijwilligers een collectieve WA-verzekering en een schade- en ongevallenverzekering afgesloten.