‘De nacht is bijzonder, het contact met cliënten heel puur’
Al tijdens haar studie sociaal pedagogisch werk ging Els Vogels (36) bij Dichterbij aan de slag. Eerst in de dagbesteding, later als begeleider bij een woonlocatie. Toen er een oproep voorbijkwam voor begeleiders in de nachtzorg, meldde ze zich uit nieuwsgierigheid aan. Om er niet meer weg te gaan. Els (rechts): "Ik ben erdoor gegrepen. Het is fantastisch. Wie goed geslapen heeft, kan fit aan de dag beginnen. Ik zie het dan ook als mijn missie dat cliënten lekker kunnen slapen."
Verschil maken doe je samen
"Een goede samenwerking met de medewerkers die er overdag voor hen zijn, is belangrijk. Het helpt ons als wij weten dat er overdag iets is voorgevallen of iemand niet lekker in z’n vel zit. Andersom kunnen wij erop wijzen hoeveel invloed zoiets kleins als een piepende deur of het geluid van een wasmachine kan hebben op de nachtrust. We nodigen onze ‘dagcollega’s’ geregeld uit om ontwikkelingen en praktische zaken te bespreken en schuiven zelf op gezette tijden aan bij hun multidisciplinair overleg. Zo zorgen we er samen voor dat we dag en nacht de beste ondersteuning en zorg kunnen bieden.”

Alle aandacht
“Nachtzorg draait puur en alleen om wat iemand nodig heeft voor een goede nacht – huishoudelijke taken of geplande zorg behoren niet tot onze taken. Die onverdeelde aandacht voor de cliënt voelt goed. We helpen mensen die ’s nachts naar het toilet moeten, verrichten kleine verpleegkundige handelingen en gaan langs bij cliënten die hun verhaal kwijt willen of onrustig zijn. Die meldingen krijgen we via de Zorgcentrale of van de cliënt zelf. Goed luisteren is het halve werk. Soms is alleen dat telefoongesprek genoeg, maar sommige oproepen zijn complexer. Vaak zoek ik dan even contact met een collega van een ander nachtzorgteam om te sparren. En zo nodig gaan we met z’n tweeën bij iemand langs, bijvoorbeeld als een cliënt verward gedrag vertoont of wat zwaardere medicatie nodig heeft. Die samenwerking is heel fijn.
Benieuwd hoe een dienst 's nachts globaal verloopt? Els geeft een indruk van een nachtdienst van uur tot uur.
Laatst ging ik ‘s nachts langs bij een cliënt met diabetes. Ze was heel onrustig, omdat ze zich die dag flink verzet had tegen het noodzakelijke bloedsuikerprikken. Waar mijn collega’s van haar woongroep hun aandacht en zorg over alle bewoners moeten verdelen en voor ieder een programma volgen, kon ik er ‘s nachts even exclusief voor haar zijn. Na een tijdje met haar gepraat te hebben, was ze rustig genoeg om haar medicatie te nemen. Het doet me elke keer weer goed als we zoiets samen voor elkaar krijgen.
Els Vogels
Begeleider nachtzorg
Geweldige steun
“Medewerker nachtzorg is voor mij de ideale baan. Ik kan elke ochtend met mijn kinderen ontbijten, heb na het slapen nog volop tijd over en ben met het avondeten altijd thuis. En de onregelmatigheidstoeslag is natuurlijk ook mooi meegenomen.
Vanaf september ga ik mijn werk combineren met een opleiding verpleegkunde. Het lijkt me heel waardevol om nog meer verpleegkundige kennis op te doen. Cliënten worden steeds ouder en hebben mede daardoor steeds meer en complexere zorgvragen. Bovendien helpt deze opleiding me om nog eerder te signaleren dat een cliënt pijn heeft of misschien ziek is. Dat Dichterbij deze studie betaalt, vind ik een geweldige steun in de rug. Ik kijk er enorm naar uit.”
Werken, leren en combineren
“De nacht is heel bijzonder en het contact met cliënten in die uren heel puur. Ik ben echt gegrepen door mijn werk. Maar ik kan me best voorstellen dat mensen twijfelen – of het ritme bij hen past, of het inhoudelijk aansluit bij hun wensen en mogelijkheden. Weet dan dat er volop mogelijkheden zijn om je ideale werkweek samen te stellen. Zelf heb ik de nachtzorg jarenlang gecombineerd met een functie als woonbegeleider, waarbij de ervaringen van overdag me ‘s nachts goed van pas kwamen om te achterhalen wat er aan de hand kon zijn. Een studie volgen of rapportages schrijven is ook een prima combi met nachtzorg; je bent immers niet alle uren intensief in de weer. Ik zou dus zeggen: ga eens in gesprek, loop eens een paar uurtjes mee. Wie weet raak je net zo enthousiast als ik!”
Maak ook werk van je talent als Begeleider nachtzorg!
Wil jij ook samen met ons het verschil maken voor onze cliënten? Kijk of Dichterbij bij jou past.
Een nacht in de nachtzorg
“In de weekenden is het ’s avonds vaak wat drukker op straat en hebben cliënten een andere daginvulling, met misschien een feestje, waardoor ze zelf wat onrustiger kunnen zijn. Doordeweeks kan een geplande afspraak voor dokter, tandarts of kapper de nachtrust beïnvloeden. En ook de seizoenen zijn van invloed. Als het stormt, heel warm is of ’s ochtends al vroeg licht is, zijn veel cliënten vaker en eerder wakker. Geen nacht verloopt hetzelfde, maar doorgaans is het tussen 22.30 en 1.30 uur het drukst. Daarna is het rustig tot een uur of 4 ’s ochtends. Ik werk vaak twee of drie nachten aaneen, waarna ik een aantal dagen vrij ben.”
22.15 uur | Zojuist aangekomen bij de nachtzorglocatie. Ik begin mijn dienst altijd met het aanzetten van de nachtzorgtelefoon en het lezen van de e-mails met de overdracht van alle cliënten per locatie. In zorgsysteem Cura zoek ik op voor welke cliënten er specifieke nachtzorgvragen zijn. |
22.20-22.30 uur | De medewerkers van de woonlocaties melden zich af. Vanaf nu is de nachtzorg aan zet. |
22.40 uur | Ik ontvang een oproep van de ze zorgcentrale. Een cliënt is onrustig en uit bed gegaan. Ik ga bij de cliënt langs om hem tot rust te brengen en weer naar bed te begeleiden. |
23.00 uur | In de auto ontvang ik een telefoontje van een cliënt die naar het toilet moet maar dit niet zelfstandig kan. ‘Ik ben er over vijf minuten’, laat ik haar weten. |
23.15 uur | Terug bij de nachtzorglocatie belt een collega om even te overleggen over een dementerende cliënt die verward is en daardoor wat agressief reageert. We besluiten om samen bij deze oudere man langs te gaan. Aanvankelijk reageert hij afwerend, maar onze nabijheid en kalmte stellen hem gerust. Mijn collega kan hem nu zijn medicatie geven en blijft nog even bij hem om er zeker van te zijn dat hij in slaap valt. |
23.45-2.00 uur | Ik krijg verschillende telefoontjes van cliënten die niet kunnen slapen, zich niet lekker voelen of zich zorgen maken. Het is niet nodig bij hen allemaal langs te gaan. Een aantal zijn gerustgesteld nu ze weten dat ze me elk moment kunnen bereiken. Wel rijd ik naar een cliënt om haar van houding te wisselen, zodat ze weer lekker ligt, ga ik bij iemand langs om het beddengoed te verschonen en controleer ik de bloedsuikerwaarde van twee andere cliënten. |
2.00-4.00 uur | Het is rustig deze uren van de nacht. Dat geeft mij de tijd om de cliëntbezoeken die ik heb afgelegd in Cura in te voeren. Dringende bijzonderheden geef ik ook per mail en eventueel straks nog telefonisch door aan de ochtenddienst. |
4.00-7.15 uur | De eerste cliënten worden alweer wakker. Het aantal oproepen en telefoontjes neemt wat toe. Cliënten moeten naar het toilet, kunnen niet wachten om aan de dag te beginnen, zijn nerveus voor een afspraak die ze die dag hebben, voelen zich niet lekker of willen nog wel, maar kunnen niet meer slapen. Aan de telefoon en bij hen thuis geef ik ze de zorg en aandacht die ze nodig hebben om nog even te kunnen slapen of lekker uit te rusten. |
7.15 uur | Medewerkers van de ochtenddienst laten ons weten dat ze op locatie zijn. Mijn dienst zit erop. Naar, huis, lekker ontbijten met mijn gezin. |
- Deel deze pagina:
-
-
-
-