De week van zorgconsulenten Ingeborg en Nermin
Hoe ziet de week van een zorgconsulent eruit? Collega's Ingeborg en Nermin laten het zien. Ze geven een inkijkje in hun werkweek. Als zorgconsulent werk je bij de afdeling cliëntservice. Deze afdeling is voor cliënten en verwanten vaak het eerste contact met Dichterbij. "We verkennen de wensen op het gebied van wonen en een fijne dag invulling en maken zo een goede match."

Dag 1
9.00 uur - voorstellen
"Goedemorgen! Wij zijn Nermin en Ingeborg en willen jullie deze week laten zien hoe onze werkweek bij de cliëntservice eruit ziet. Bij de cliëntservice werken we met een hecht team van 12 consulenten. We zijn allemaal verdeeld over de regio’s, Nermin werkt voor regio Noord-Midden en Ingeborg voor regio West. Samen met elkaar verkennen we de wensen op het gebied van wonen of een fijne dag invulling."
11.00 uur - De telefoon gaat!
"Ik krijg een telefoontje van de FrontOffice van Dichterbij. Een verwijzer heeft een vraag aan Dichterbij. De Frontoffice vraagt of zij het telefoontje mogen doorzetten naar mij? Natuurlijk! Ik spreek met de verwijzer. Het wordt mij duidelijk dat er een woonvraag is, samen bespreken we de woonvragen en wensen. Ik stel haar voor om het aanmeldformulier per mail te sturen zodat ze de cliënt kunnen aanmelden bij Dichterbij. Zodra de aanmelding binnen is kunnen we de aanmelding verder oppakken. Afsluitend bedank ik haar voor ons gesprek en zie ik hopelijk de aanmelding snel verschijnen."
Dag 2
11.30 uur - Huisbezoek
"Ik ben bij Esther op huisbezoek in Schijndel. Bij binnenkomst wordt mij meteen een kopje thee aangeboden. We maken kennis waarbij ik benieuwd ben wie Esther is en wat haar gelukkig maakt. Wat zijn haar wensen? Wat zijn haar talenten? Esther vertelt vol enthousiasme over haar dagbesteding en dat ze graag ‘op haar zelf’ wil gaan wonen. Samen melden we Esther aan en geef ik haar mijn visitekaartje zodat ze mij altijd kan contacten!"

15.00 uur - Kaartjes AJHMV
Als Je Het Mij Vraagt is de manier waarop we in gesprek gaan met toekomstige cliënten van Dichterbij. Daarbij gaan we uit van de talenten en wensen van de cliënt. Op deze manier proberen we de droom van de cliënt in beeld te krijgen. Doordat we goed weten waar de cliënt gelukkig van wordt, kunnen we de cliënt ook het beste helpen bij het zoeken naar passende daginvulling of woonplek waar we dromen ook waar kunnen maken."
Dag 3
9.00 uur - Teamvergadering
"Iedere woensdagochtend hebben we teamvergadering. Heel fijn om elkaar wekelijks even te spreken in het overleg, zo behouden we de verbinding met elkaar ondanks dat we allemaal in verschillende regio’s werken. Sinds maart vorig jaar is ons teamoverleg digitaal. Ondanks dat het eerst even wennen was, is het nu een erg prettige manier van samenwerken voor ons team. Doordat iedereen in een andere regio werkt levert het digitaal werken ons veel tijd op, we zijn daardoor minder onderweg dan voorheen. Hierdoor houden we meer tijd over voor het “echte werk”, het bemiddelen van klanten naar passende zorg."
14.00 uur - Rondleiding wonen
"Een van de leukste dingen van het werken als consulent: een rondleiding geven voor een mogelijk toekomstige bewoner! Vandaag is het extra leuk, de toekomstige bewoner is er zelf ook bij. Fijn om te zien hoe de toekomstige bewoner de woning ervaart en reageert op de bewoners en begeleiders van de groep. Het was een geslaagde rondleiding, zowel regiebehandelaar, begeleiders, toekomstig bewoner en verwanten zijn positief gestemd. Alles kan geregeld worden zodat dhr. kan verhuizen en Dichterbij er een fijne nieuwe bewoner bij heeft."

Dag 4
9.30 uur - huisbezoek
"Ik ga op bezoek bij Jan. Jan heeft altijd zelfstandig gewoond met ambulante begeleiding en woont sinds twee weken bij Dichterbij. Als ik binnen kom laat hij meteen vol trots zijn eigen appartement zien. Ondanks dat nog niet alles is uitgepakt en geïnstalleerd is het is wel al een gezellige woning. Jan heeft wel even moeten wennen, hij vindt het erg prettig dat begeleiding nabij is en dat hij niet meer alleen hoeft te eten. Vaak kookt Jan zijn eten in zijn eigen appartement en gaat vervolgens in de gezamenlijke ruimte met andere bewoners eten. Zo kan hij toch eten wat hij lekker vindt en kan hij gezellig met anderen samenzijn. Jan is nog wel zoekende hoe hij zijn dagen wil invullen. Samen met Jan heb ik dan ook besproken dat we de Jobcoach van Dichterbij gaan benaderen, mogelijk kan hij Jan hierbij verder helpen.''
12.30 uur - Wandellunch
''Iedere dag probeer ik tijdens de lunch een korte wandeling te maken, even fijn de buitenlucht in om weer frisse energie op te doen voor de middag. Dit is ook een welkome afwisseling als ik veel achter de computer aan het werk ben. Natuurlijk lukt een wandellunch niet altijd en zit ik ook regelmatig mijn lunch in de auto te eten. De wandelingen tijdens de pauze doen mij altijd weer goed. Ze zeggen ook niet voor niets: pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je goed voor een ander zorgen. Gelukkig heeft Dichterbij hier ook veel aandacht voor.''
Dag 5
10.00 uur - Rondleiding dagbesteding
''Hannie heeft zich onlangs aangemeld bij Dichterbij, ze is op zoek naar een passende dagbestedingsplek. Ze houdt van buiten zijn en werken met dieren lijkt haar erg leuk. De Kienehoeve is een prachtige dagbestedingslocatie in Sint Oedenrode waar gelukkig nog ruimte is om nieuwe cliënten te ontvangen. Ik ga dan ook samen met Hannie bij de Kienehoeve kijken of dit de plek is waar haar talenten goed tot uiting kunnen komen en waar ze een fijne dag kan hebben. Tijdens de rondleiding en het gesprek met de begeleiders van de Kienehoeve ontstaan al leuke ideeën wat Hannie kan doen. Hannie is zo enthousiast dat ze het liefst morgen al begint. We zorgen dan ook dat alles geregeld wordt zodat ze zo snel mogelijk kan starten.''

Wil je meer weten?
Maak kennis met al onze cliëntconsulenten!
- Deel deze pagina:
-
-
-
-