Naar inhoud
Header Bericht

Woensdag 11 april - Het prototype

Update TeamDichterbij - dag 3

Doel van de dag

  • Terugblikken op dag 2
  • Ontwikkeling prototype
  • Eerste aanzet businessmodel

Wat gebeurde er op dag 3 en welke vragen hebben we beantwoord?

Zoals voorgaande dagen begon de dag rustig met een kopje thee of koffie. Daarna gingen we van start en hebben we eerst weer even gereflecteerd op het verslag en de resultaten van gisteren. Heeft iedereen goed geslapen? Of hebben er mensen wakker gelegen, omdat we het tóch anders moeten aanpakken? Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn. Iedereen is enthousiast over de oplossing die we willen gaan uitwerken. Chris en Angela hadden gisteren aan het eind van de dag nog collega’s gesproken en ook die reageerden enthousiast. Een goed begin van de dag dus! De volgende stap was het verdelen van TeamDichterbij in twee groepen.

De business groep

De business groep, bestaande uit Angela, Chris, Jan, Pedro en Miranda, heeft een eerste aanzet voor het businessmodel gemaakt. We hebben de klantsegmenten van gisteren aangescherpt (Chris had nog een paar goede aanvullingen!) en we hebben twee klantsegmenten toegevoegd. De zorgorganisatie en de zorgverzekeraar zijn namelijk ook klanten. Welke voordelen heeft de oplossing die wij beogen voor hen?

Belangrijke voordelen van onze oplossing voor de zorgorganisatie zijn volgens ons: minder incidenten, een hogere kwaliteit van zorg en daarmee tevreden cliënten, verwanten en medewerkers.

Voor de zorgverzekeraar zijn een aantal belangrijke voordelen: significante kostenbesparing, verhoging van de kwaliteit van zorg en zinnige zorg. Na de lunch kwam Marinda van Noorloos langs. Zij werkt als financieringsspecialist bij de Rabobank en gaat met ons meedenken over de haalbaarheid, betaalbaarheid en schaalbaarheid. Ze heeft ons van wat waardevolle feedback voorzien als het gaat om de waardepropositie.


De techniek groep

De techniek groep, bestaande uit Jean-Paul, Karlijn, Marieke en Franklin, heeft de parameters van gisteren gecontroleerd en geordend in groepen, zodat duidelijk werd welke info we in zorgsystemen kunnen vinden, welke data handmatig moet worden ingevoerd en waarvoor we meetinstrumenten moeten zoeken. Ook is bepaald welke data en welke parameters we periodiek, bij veranderingen en continue willen meten.


Vervolgens heeft deze groep gezocht naar toepassingen die al op de markt zijn om de parameters te kunnen meten. Welke informatie verzamel je met die meetapparatuur? En hoe nauwkeurig is die meting dan? Ook heeft de groep nagedacht over de ‘eisen’ waaraan de toepassing moet voldoen. Zo kwamen we er bijvoorbeeld op dat de toepassing bij voorkeur stootvast en waterdicht moet zijn.

We hebben ook onderzocht of de informatie die we veronderstelden te kunnen halen uit het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) en/of het Huisarts Informatie Systeem (HIS) ook daadwerkelijk vastgelegd wordt. Daarnaast wilden we weten welke informatie we technisch ook daadwerkelijk uit het ECD zouden kunnen krijgen en of we er ook informatie aan toe zouden kunnen voegen (hoe open zijn de systemen?).

Deel twee van dag 3
Het business model en de ideeën over de technologie aangescherpt

Alsof we een echte startende onderneming zijn, heeft de ene groep het business model uitgedacht voor onze start-up. Op welke manier gaan we ons product en dienst in de markt zetten? Wie is nu eigenlijk onze klant? Wat is de waardepropositie? Via welke kanaal gaan we onze diensten leveren? Welke kernactiviteiten gaan we zelf doen en welke besteden we uit? Welke kosten hebben we en wat zijn de inkomstenstromen?

We hebben onze start-up trouwens ook een naam gegeven, die maken we vrijdag tijdens demoday bekend.

Ondertussen heeft de andere groep de werking van de app verder uitgedacht in flowcharts en is er een eerste schets gemaakt van hoe de app eruit zal zien. Hier gaan we morgen mee verder, we zullen de tijd hier morgen hard voor nodig hebben.


Quote van de dag

Karlijn Smits en Jan Jacobs waren er vandaag voor de derde en laatste dag bij.

Jan zegt hierover: “de uitwerking van valproblematiek is me goed bevallen. Opvallend dat we door meerdere brillen te kijken, multidisciplinair, tot een voor de cliënten en hun directe omgeving, bruikbare oplossing bedacht hebben. Als we dit gaan realiseren, zal vallen veel minder voorkomen bij Dichterbij en dat maakt mij blij.”

Jan en Karlijn, hartelijk dank voor jullie goede en enthousiaste inbreng!

Wat gaan we morgen doen?

  • Terugblikken op dag 3
  • Doorontwikkeling prototype
  • Ontwikkeling pitch

TeamDichterbij praatstoel - technologie en het risicoprofiel

Jean-Paul Urlings van TeamDichterbij legt in deze vlog kort uit wat er vandaag, tijdens de VG Hackathon, besproken is op technisch vlak. Wat is er bijvoorbeeld nodig om zaken te meten die belangrijk zijn voor het valrisico profiel van een cliënt?


Terug naar www.dichterbij.nl/hackathon