Als al jouw basale behoeften zijn vervuld, voel jij je fijn en goed. Is een bepaalde behoefte niet goed vervuld, dan voel jij je minder fijn en goed. En word je misschien boos of verdrietig. Als niet direct duidelijk is waar dit gedrag vandaan komt, schakelt de gedragskundige een casemanager in.
Een casemanager onderzoekt welke behoefte bij jou niet vervuld wordt door een tijdje in jouw woonsituatie mee te kijken. Wanneer word je bijvoorbeeld boos en hoe reageren jouw begeleiders en de mensen om jou heen hierop?
Na een tijdje meegekeken te hebben, komt de casemanager met een plan van aanpak. Hierin staat omschreven wat jij, je begeleiders en je omgeving kunnen doen om wel aan al je behoeftes te voldoen. De casemanager kan ook ondersteuning bieden bij de uitvoering van het plan van aanpak. Bijvoorbeeld door jou, je begeleiders en je omgeving te coachen tijdens het veranderingsproces. Het uiteindelijke doel is dat iedereen de juiste dingen doet zodat jij je weer fijn en goed voelt.