Naar inhoud
BAS 3890 1

Rens eet zijn oranje maaltijd 'zoals mama hem maakt'

Vanuit huis bij een zorginstelling gaan wonen: het is een grote stap en er verandert veel. Een nieuwe kamer, andere huisgenoten… Maar denk ook eens aan bepaalde gewoontes van thuis, zoals het avondeten. Ook dát verandert, al is het maar omdat iemand anders kookt. Ook daar is een oplossing voor te vinden. Zo bewijst het verhaal van Rens.

BAS 3963 1

Rens eet zijn oranje maaltijd ‘zoals mama die maakt’

Rens woont bij Dichterbij in Horst. De groep waar Rens woont, eet elke dag een maaltijd die door het horecateam wordt klaargemaakt. Maar Rens at nooit van mee. Linda Joosten, organisator eten & drinken vertelt: ‘Rens’ moeder kookte thuis voor hem en gaf de maaltijden mee naar de woning. We zijn toen met haar gaan praten om erachter te komen wat en hoe hij het liefst eet.”

Moeders recept

Claudia, de moeder van Rens, kon dat precies uitleggen: “Zijn maaltijd bestaat meestal uit aardappelen, vlees of vissticks en wortels of bloemkool”, vertelt ze. “Een oranje of witte maaltijd dus. Verder heeft Rens moeite met grove stukken. Daarom maak ik zijn maaltijden heel fijn. Linda vroeg of ik dat aan de kok wilde uitleggen. Na een paar proefmaaltijden was het precies goed. Rens eet nu voortaan een maaltijd die de kok klaarmaakt, volgens mijn recept.”

Samen kiezen

Linda heeft zelf kunnen zien dat dat goed werkt. “Rens begint te lachen, zodra hij zijn bord met oranje eten ziet. En andere bewoners kiezen nu ook zelf wat ze willen eten. We zetten iedere maandag het weekmenu online en dan kiezen cliënten uit drie gerechten. Zij doen dat samen met hun begeleider, zodat die de cliënt kan helpen telkens iets anders te kiezen.”

BAS 3702 1

‘Als je het mij vraagt’

In Horst realiseert Dichterbij een nieuwe locatie. De organisatie, het gebouw en de inrichting ondersteunen straks de behoeftes, wensen en talenten van bewoners. Het nieuwe eet- en drinkconcept, waar Rens nu al gebruik van maakt, is een onderdeel. Alle bewoners kiezen zelf wat ze eten, waar en met wie. Dit sluit aan op de werkwijze van Dichterbij ‘Als je het mij vraagt’. Door gesprekken met cliënten en hun verwanten leren medewerkers de cliënt steeds beter kennen en begrijpen wat hij of zij nodig heeft. Linda: “Dat gaat verder dan keuzevrijheid. Het gaat om dieper willen onderzoeken wat de cliënt wil en wat hij of zij fijn vindt”.

Meer weten?

Dit artikel is gebaseerd op een verhaal uit Twinkel magazine. Twinkels zijn de mooiste voorbeelden van Begeleiding à la carte van Volwaardig leven, een programma van het ministerie van VWS.

Chat met ons