Naar inhoud

Weten wat er speelt

8097 Header 2000x550px

Caren: meer controle over jouw zorg

Sinds 1 november gebruikt Dichterbij een nieuw elektronisch cliëntendossier, genaamd ONS. Dit is een digitaal systeem waarin alle belangrijke informatie over jou als cliënt wordt opgeslagen, zoals jouw persoonlijke gegevens, afspraken en rapportages van zorgverleners. Doordat alle zorgverleners toegang hebben tot dezelfde actuele informatie, kunnen ze jou de best mogelijke zorg bieden.

Nolan van Uden, manager Expertise bij Dichterbij, is blij met deze verandering. “Iedereen heeft altijd toegang tot de gedeelde agenda en rapportages. Via Caren, het cliëntportaal dat bij ONS hoort, kunnen cliënten of wettelijk vertegenwoordigers deze informatie bekijken. Caren helpt je om betrokken te blijven bij jouw zorg en hier samen met jouw zorgverlener over te praten.”

Tot nu toe gebruikte Dichterbij verschillende systemen voor cliëntendossiers. Nolan legt uit: “Met één centraal systeem werken we allemaal op dezelfde manier. Zo kunnen we informatie makkelijker delen als dat nodig is.”

Waarom gekozen voor ONS?

Over de keuze voor ONS is goed nagedacht. “We hebben bijeenkomsten georganiseerd voor cliënten, verwanten en zorgmedewerkers om hun wensen te horen. Deze wensen hebben we verzameld en daarna hebben we het systeem gekozen dat het beste past. Dat werd ONS.”

Voordelen van ONS

ONS heeft veel voordelen ten opzichte van de oude systemen. Het systeem gebruikt de nieuwste software, zodat zorgmedewerkers sneller en makkelijker informatie kunnen bijwerken. Nolan zegt: “Dit is belangrijk want in de zorg is er een tekort aan personeel en de werkdruk is hoog. Tijd die we niet aan administratie besteden, kunnen we aan de zorg geven.”

Caren: jouw online cliëntenportaal in ONS

Caren is een veilige, online omgeving waarin je als cliënt toegang krijgt tot jouw dossier in ONS. Je kunt zelf een eigen account aanmaken dat alleen voor jou is. Jij bepaalt wie jouw dossier mag inzien en wat die persoon mag zien. Kun je dit zelf niet bepalen? Dan kan je wettelijk vertegenwoordiger dit voor je doen.

Toegang tot jouw dossier in Caren

Iedereen kan een account aanmaken in Caren, maar dit geeft nog geen toegang tot jouw dossier in ONS. Eerst moet je jouw Caren-account koppelen aan jouw dossier met een koppelcode. De koppelcode wordt alleen aan jou als cliënt of je wettelijk vertegenwoordiger gegeven.

Voordat je de koppelcode ontvangt, bespreek je met de DVC’er wie beheerder van jouw account in Caren wordt en wie de koppelcode ontvangt. Deze informatie wordt vastgelegd in ONS, waarna de koppelcode wordt uitgegeven.

Wanneer krijg je toegang tot Caren?

De koppelcodes worden in stappen uitgedeeld. Zo krijgt iedereen rustig de tijd om te wennen aan Caren en kunnen we als organisatie goede hulp bieden. Zo zorgen we dat iedereen op een fijne manier kennismaakt met Caren.

Wat wordt er van jou verwacht?

Wanneer je toegang krijgt tot Caren, neemt de DVC’er contact met je op voor een gesprek. Wil je eerder toegang tot jouw afspraken en rapportages? Neem dan contact op met de DVC’er en bespreek hoe je elkaar op de hoogte kunt houden.

Hoe maak ik een account aan in Caren?

  • Stap 1
    Stap 1: Gesprek over Caren

    De DVC’er neemt hiervoor contact met je op.

  • Stap 2
    Stap 2: Koppelcode aanvragen

    Na het gesprek met de DVC’er vraag je via de FrontOffice van Dichterbij je koppelcode aan.

  • Stap 3
    Stap 3: Account aanmaken

    Met je koppelcode bij de hand maak je een account aan in Caren.

Wat gebeurt er met de oude systemen zoals Quli en Jouw Omgeving?

Sinds 1 november staan alle nieuwe afspraken en rapportages in ONS. Quli en Jouw Omgeving bevatten vanaf die datum geen nieuwe gegevens van Dichterbij meer.

Meer informatie over Caren en toegang tot Caren vind je op www.dichterbij.nl/caren-hulp