Naar inhoud

Crisisorganisatie en aanpak

In reactie op de uitdagingen heeft Dichterbij in februari 2020 de crisisorganisatie opgestart. In eerste instantie richtte een preventieteam zich op de aanstaande crisis, met de mogelijke scenario’s en impact.

Het preventieteam ging over in een crisisteam om de crisis effectiever te bestrijden. Dit team was samengesteld uit de raad van bestuur, directie en medische staf. Ook werden infectiedeskundigen aangehaakt en het medisch operationeel managementteam (MOM) kreeg een adviserende rol.

In juni werd de crisisorganisatie afgeschaald naar een nieuwe structuur bestaande uit een corona-overleg, het MOM en diverse werkgroepen. In het najaar werd per regio een regionaal regisseur corona aangesteld die directie, management en medewerkers ondersteunt.

Lees ook dit artikel uit WIJ magazine over het 'coronajaar'

Het hele magazine lezen? Dat kan hier

Herstellocaties

Specifiek onderdeel van de aanpak was het openen van twee herstellocaties: in Horst en in Oss. Hier werden besmette cliënten gehuisvest en verzorgd. De redenen waarom cliënten naar een herstellocatie gingen, waren verschillend. Het ging vooral om het verlichten van de situatie op de woning en om het voorkomen van verdere besmetting. In totaal zijn 6 cliënten naar deze herstellocaties gegaan.

Eind april bleek helaas dat enkele medewerkers, die gewerkt hadden in de toen net gesloten herstellocatie in Oss, waren besmet met corona. Hierop volgende een intern onderzoek door de incidentencommissie, gericht op de omstandigheden waaronder een (mogelijke) besmetting van medewerkers op deze locatie kon plaatsvinden. Het advies van deze commissie is vertaald naar een verbeterplan ten behoeve van een goede en veilige (door)start van herstellocaties.