Foto LR Persbericht Start vaccineren cliënten Dichterbij en STEVIG

De lange adem van corona

Ook in 2021 had het coronavirus grote invloed op Dichterbij. De lange adem van de crisis - en de veranderlijkheid ervan - zorgden voor een mix van gevoelens: van blijdschap, opluchting en optimisme, tot onzekerheid, vermoeidheid en angst. Daarnaast waren er de verschillende vaccinatierondes en steeds andere maatregelen, waar iedereen op zijn of haar manier mee te maken kreeg.

Vaccineren
Het begin van het jaar stond in het teken van het vaccineren. Op 2 februari gingen de eerste vaccinatieteams voorbereid op pad om bewoners op hun woning te vaccineren. In vier dagen tijd werden ruim 1.800 bewoners, verspreid over 170 locaties gevaccineerd met het Pfizer/ BioNTech vaccin. Begin maart volgde de tweede ronde. Ook medewerkers konden vanaf februari een afspraak maken voor hun vaccinatie met het AstraZeneca vaccin.

In de tweede helft van november konden we starten met de boostervaccinaties. Voor het eind van het jaar kregen alle bewoners (die konden en wilden) en een grote groep medewerkers de boosterprik met het Pfizer/ BioNTech vaccin.

Hiernaast lees je een aantal nieuwsberichten die we publiceerden over het vaccineren bij Dichterbij.

‘Mag ik een derde prik?’

Dichterbij biedt 5650 cliënten en collega’s boosterprik vóór 2022

Verloop besmettingen

In het voorjaar daalde het aantal besmettingen binnen Dichterbij. Maar na een relatief rustige zomer kregen we, net als de rest van Nederland, te maken met een opleving van het coronavirus. Ondanks de hoge vaccinatiegraad (97%) kreeg een heel aantal cliënten corona. Vaak waren de klachten mild, maar helaas zijn in november enkele cliënten overleden aan de gevolgen van het virus. Ook onder medewerkers was vanaf het najaar sprake van een flinke stijging in het aantal besmettingen. Helaas is dit jaar ook een medewerker overleden aan de gevolgen van corona.

In maart 2021 brachten we 'WIJ magazine' uit. We bundelden hierin de ervaringen van één jaar leven en werken in coronatijd.

Lees het magazine online

Chat met ons