Meer zelfstandigheid door Mijn Eigen Plan
Het sterke punt van Mijn Eigen Plan is dat cliënten zelfstandig informatie kunnen opvragen. Ze weten zelf wat er op het menu staat of wie er werkt, zonder hulp van begeleiding. Het digitale informatiebord is een favoriet hulpmiddel. Omdat de weergave op het scherm aangepast kan worden voor cliënten in een rolstoel, kunnen ook zij het gebruiken.
Naast het informatiebord is er een app, speciaal voor persoonlijk gebruik. Cliënten kunnen hierin hun dagprogramma bekijken en taken afvinken. Bijvoorbeeld hoe ze stap voor stap moeten douchen of zich kunnen opmaken. Niet alle cliënten hebben een eigen tablet of telefoon, maar voor wie dat wel heeft, kan de app veel structuur bieden.
Een hulpmiddel dat tijd bespaart
Ook de zorgmedewerkers merken de voordelen. Zij vullen het dagprogramma eenvoudig via de app in en het hoeft niet meer geprint te worden. Begeleiders, invalkrachten en stagiaires hebben zo altijd actuele informatie bij de hand. “Het scheelt tijd en maakt ons werk overzichtelijker,” zegt Vera.
Daarnaast geeft het bord cliënten meer zelfvertrouwen. Ze hebben minder begeleiding nodig en stellen minder herhalende vragen. Dat betekent dat begeleiders meer ruimte hebben voor persoonlijke aandacht.
Een stuk makkelijker
Mijn Eigen Plan laat zien hoe technologie het leven van cliënten kan verbeteren. Toch wordt het niet op alle locaties gebruikt. Er wordt per locatie gekeken of het past bij de doelgroep.
Voor Vera en de cliënten op het Tuigleerstraatje is het bord al onmisbaar. Terwijl de hutspot met worst op tafel staat, wordt duidelijk dat Mijn Eigen Plan niet alleen het dagelijks leven makkelijker maakt, maar ook bijdraagt aan een betekenisvol leven. Cliënten krijgen meer zelfstandigheid en kunnen zelf keuzes maken die voor hen belangrijk zijn.
Volgend jaar krijgen meer locaties van Dichterbij het digitale informatiebord en de app. Zo gaan steeds meer cliënten de voordelen ervaren van Mijn Eigen Plan.