Naar inhoud
Header 15 2000x550px

Samenwijs met Willem I: een samenwerking vol kansen

Het project Samenwijs in Oss is officieel begonnen! Cliënten van dagbestedingscentrum De Hulst lopen vanaf nu iedere week stage op het Koning Willem I College aan de Nelson Mandelaboulevard in Oss. De eerste kennismaking met leerlingen en docenten was veelbelovend. "We hebben er veel zin in," vertelt Mariëlle Caspers, begeleider bij De Hulst. "De sfeer zat er meteen goed in. Dit belooft veel goeds!"

Wat is Samenwijs?

Samenwijs is een samenwerkingsproject tussen het Koning Willem I College en Dichterbij. Op de locatie in Oss zullen cliënten en leerlingen elke week samen activiteiten gaan doen, zoals koken, knutselen en sporten. Mariëlle legt uit: “We hopen dat het project groeit, zodat onze cliënten straks een hele dag op school kunnen zijn. Voor nu starten we met een paar uur per week, maar dat kan al veel betekenen.”

Rich Entity File


Samen leren en groeien

Samenwijs biedt mooie kansen voor zowel cliënten als leerlingen. Voor de cliënten is het een mogelijkheid om in een nieuwe omgeving te werken en verschillende taken uit te voeren, zoals facilitaire ondersteuning. "Voor onze cliënten is dit echt een verrijking," zegt Mariëlle enthousiast. "Ze krijgen hier de kans om zich nuttig te maken en zichzelf te ontwikkelen.”

Voor leerlingen van de opleidingen Medewerker Zorg (MZ) en Sport en Bewegen is dit ook een waardevolle ervaring. Zo maken zij al vroeg in hun opleiding kennis met de gehandicaptenzorg. “Het is belangrijk dat de leerlingen onze cliënten leren kennen. Niet iedereen is hetzelfde: sommige cliënten praten makkelijk, anderen zijn juist stiller. Zo leren ze ontdekken wat elke cliënt nodig heeft. We proberen leerlingen van verschillende opleidingen mee te laten doen.”

Wat willen we bereiken?

Het doel is om van Samenwijs een vast onderdeel te maken, waarbij cliënten elke week een hele dag op school aanwezig kunnen zijn. Marielle: "Het zou geweldig zijn als we een basis leggen waar cliënten en leerlingen echt samen kunnen werken en elkaar kunnen helpen. We willen dat cliënten zich thuis voelen en dat leerlingen waardevolle praktijkervaring opdoen.”