Dichterbij 1

Wetenschap en onderzoek

Dichterbij is ervan overtuigd dat wetenschappelijk onderzoek de kwaliteit van zorg kan verbeteren. Daarom zijn we onder andere samenwerkingspartner van twee academische werkplaatsen, nemen we deel aan een lectoraat en werken we met een adviescommissie voor onderzoek.

De adviescommissie (wetenschappelijk) onderzoek adviseert de Raad van Bestuur over alle onderzoeken die betrekking hebben op cliënten, verwanten en medewerkers van Dichterbij. In 2021 keurde deze commissie 17 aanvragen voor het uitvoeren van onderzoek goed.

Onderzoek bij Dichterbij

Investeren in door onderzoek onderbouwde kennis

We zijn gestart met het formuleren van onze visie en ambitie op kennis en onderzoek. Het afgelopen jaar hebben we gewerkt aan het beter zichtbaar maken van het onderwerp richting de interne organisatie en externe stakeholders.

In 2021 is Kim Biesmans aangesteld als Hoofd Wetenschappelijk Onderzoek bij Dichterbij. Zij bekleedde deze functie voorheen binnen STEVIG. Bij Dichterbij verrichtte zij dit jaar onderzoek naar de rol van context en interventie op de specifieke cliëntengroep van locatie De Baersdonck.

Dichterbij is samenwerkingspartner van twee academische werkplaatsen: Leven met een verstandelijke beperking (AWVB; Tranzo, Tilburg University) en Sterker op eigen benen (Radboudumc Nijmegen):

Leven met een verstandelijke beperking

De Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB; Tranzo, Tilburg University) ontwikkelt en deelt - in samenwerking met mensen met een verstandelijke beperking, naasten en zorgprofessionals binnen Dichterbij - kennis over mensen met een verstandelijke beperking. Dichterbij is vanaf 2011 partner van de AWVB. Sindsdien heeft Dichterbij vier promotieonderzoeken gefinancierd op de thema’s motivatie en zelfbepaling, gedragsproblemen, stigma en familienetwerken. Bekijk hier het jaarverslag 2021

Onderzoek naar de invloed van coronamaatregelen

2021 was opnieuw een jaar waarin het coronavirus grote impact had op ieders leven. In periodes van tijdelijke vrijheden en vaccinatie heeft de AWVB bewust de verbinding gezocht met mensen met een verstandelijke beperking, hun naasten en professionals; door hen op regelmatige basis te interviewen en te bevragen over de impact van de maatregelen. Ook is het beeld van de samenleving onderzocht ten aanzien van kwetsbare groepen gedurende de pandemie. Deze onderzoeken hebben in 2021 geresulteerd in diverse wetenschappelijke publicaties, factsheets en filmpjes. Deze zijn te vinden op AWVB.nl.

Lesmodules voor het mbo

Op basis van de afgeronde promotieonderzoeken van Dichterbij heeft de AWVB in 2021 in samenwerking met het mbo, vier lesmodules ontwikkeld over zelfbeschadigend bedrag, zelfbepaling, verslaving en familienetwerken. Mbo-instellingen en zorgorganisaties kunnen kosteloos gebruik maken van de lesmodules. Ook in 2022 worden vanuit de AWVB lesmodules ontwikkeld op basis van afgeronde promotieonderzoeken.

Adviesraad AWVB
De AWVB vindt het belangrijk dat haar onderzoek goed aansluit bij de ervaringen van mensen met een verstandelijke beperking. Daarom heeft de AWVB een adviesraad van ervaringsdeskundigen die in 2021 geschoold zijn in ‘Wat is onderzoek doen’. Door mensen met een verstandelijke beperking zo vroeg mogelijk te betrekken bij onderzoek dat (ook) over hen gaat, wil de AWVB de unieke waarde van ervaringsdeskundigheid beter benutten en zichtbaar maken.

Sterker op eigen benen

De academische werkplaats Sterker op eigen benen is een netwerk van wetenschappers en zorgorganisaties, waaronder Dichterbij. Deze werkplaats bevordert de gezondheid(szorg) voor mensen met een verstandelijke beperking via onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg. Bekijk hier het jaarverslag 2021

• In 2021 is onderzoeker Kristel Vlot-van Anrooij gepromoveerd met haar onderzoek naar een gezonde leefomgeving voor mensen met een verstandelijke beperking. Samen met co-onderzoekers Anneke van der Cruijsen – ervaringsdeskundige bij Dichterbij – en Henk Janssen is er een makkelijk lezen proefschrift geschreven. Ook is er een website gemaakt over gezond leven.
  • Sterker op eigen benen heeft in 2021 doorlopend onderzoek gedaan naar de invloed van corona op mensen met een verstandelijke beperking. Resultaten daarvan zijn regelmatig gepubliceerd.

Lectoraat Ethiek van verbinding met mensen met een verstandelijke beperking (HAN)

Dichterbij neemt deel aan het lectoraat van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Vanuit het lectoraat lopen twee onderzoeksprojecten binnen Dichterbij:

• Zichtbaar maken wat werkt: bij dit onderzoek wordt opgehaald wat werkt in de samenwerking tussen professionals en verwanten.
  • In Goeden Doen: hierbij wordt onderzocht hoe je vanuit alle perspectieven samen kunt kijken naar wat goede zorg is. Dat kan via een moreel beraad, maar de onderzoekers willen ontdekken of er andere, misschien minder verbale vormen van reflectie mogelijk zijn.

Onderzoek binnen STEVIG

In het landelijke samenwerkingsverband van Expertisecentrum De Borg werkt STEVIG, onderdeel van Dichterbij, doorlopend mee aan onderzoeken. In 2021 liepen binnen de volgende onderzoekslijnen binnen de samenwerking:

• Kennis delen Versterkt! : de ontwikkeling van een leertraject voor Borgmedewerkers en medewerkers die verderop in de zorgketen met de SGLVG-doelgroep (sterk gedragsgestoord licht verstandelijk gehandicapt) te maken hebben.
  • Biosensoren voor iedereen: doel is het dagelijks gebruik van biosensoren vergemakkelijken in de behandeling voor cliënten met een licht verstandelijke beperking.
  • Preventie en behandeling van suïcides en suïcidaal gedrag: onderzoek naar de achtergronden en aanloop van suïcides bij cliënten met een licht verstandelijke beperking.
  • Longitudinaal onderzoek: dit onderzoek omvat verschillende kwalitatieve en kwalitatieve onderzoeken. De onderzoeksvragen hiervoor zullen in 2022 verder worden uitgewerkt.

Meer over deze onderzoeken lees je op de website van de Borg