Naar inhoud

Antwoord en duidelijkheid

5947 Cuijk

Veelgestelde vragen

Hieronder zie je de veelgestelde vragen over en aan Dichterbij. Staat jouw vraag er niet bij?
Stuur dan een e-mail naar info@dichterbij.nl of bel naar 088 - 7540000.
Je kunt ook chatgesprek starten met een van onze medewerkers aan wie je je vraag direct kunt voorleggen.

De Boei: Communicatie

Met wie of hoe kan ik contact opnemen voor vragen?

U kunt vragen stellen door een e-mail te sturen naar info@dichterbij.nl. Telefonisch zijn wij bereikbaar via 088 754 00 00. Dit nummer is bereikbaar op werkdagen tussen 7.00 en 19.00 uur. U wordt, indien nodig, in contact gebracht met onze locatiemanager. Als u buiten deze uren belt, dan zal uw vraag, in de daaropvolgende werkweek worden beantwoord.

De Boei: Bouw en planning

Dichterbij heeft eerder gezegd dat ze het terrein terug zouden geven aan de natuur. Waarom is dat nog niet gebeurd? Wat doet het Limburgs Landschap met het terrein in Ottersum?

Ons terrein in Ottersum (vroeger Maria Roepaan) had vroeger meer dan 600 bewoners. Veel van hen wonen nu in de gemeenschap van Gennep en omgeving. Na de verhuizing van de bewoners vonden we het niet meer nodig om het hele terrein te houden.

In 2012 heeft de gemeenteraad van Gennep een plan goedgekeurd voor het terrein in Ottersum. Dit plan geeft richtlijnen voor toekomstige bouwprojecten. Op basis van dit plan hebben we als Dichterbij besloten om een deel van het terrein aan de oostkant aan het Limburgs Landschap over te dragen. Dit deel van het terrein bestaat voornamelijk uit bos en zal door het Limburgs Landschap worden gebruikt voor natuurbehoud. Door de overdracht van de bossen (over en weer) hebben zowel wij als Dichterbij als het Limburgs Landschap een aaneengesloten stuk grond.

Het terrein dat van Dichterbij is, heeft een maatschappelijke bestemming. Dit betekent ook dat we binnen deze bestemming mogen ontwikkelen. Dit geldt ook voor de locatie van De Boei.

Het terrein biedt onze bewoners veel ruimte, groen en een rustige plek in een prikkelarme omgeving.

Hoe zien de komende stappen eruit tot aan de opening van de nieuwe locatie? Wat is de planning?

Hieronder zie je de planning voor de opening van het project:

  • Week 48: De ontmoetingsruimte wordt geplaatst.
  • Week 51: De ontmoetingsruimte wordt wind- en waterdicht gemaakt en het straatwerk wordt gedaan.
  • Datum nog niet bekend: Zonnepanelen worden geplaatst.
  • Januari - maart 2025: De woonunits en de ontmoetingsruimte worden afgebouwd.
  • Februari - maart 2025: Er wordt gewerkt aan de woonomgeving.
  • Eind maart 2025: Het project wordt opgeleverd.

Als alles volgens planning verloopt, zullen de eerste bewoners in april 2025 op de nieuwe locatie gaan wonen. Dit gebeurt stap voor stap. Niet alle bewoners verhuizen tegelijk.

Hoe zijn de units verdeeld over het terrein? En waar komt de ontmoetingsruimte?

Op de plattegrond zie je waar de verschillende units staan. De units staan in groepen van drie bij elkaar. Linksonder op de plattegrond zie je de ontmoetingsruimte. Vanuit de ontmoetingsruimte zijn alle units zichtbaar.

Is het terrein van Dichterbij?

We bouwen de locatie De Boei op ons eigen terrein. Vroeger stond hier het kantoorgebouw van Maria Roepaan.

Wat voor vergunning hebben jullie voor de bouw van de Boei?

Voor De Boei hebben we een reguliere vergunning gekregen. Het betreft dus permanente bouw.

Welke duurzaamheidsmaatregelen zijn er getroffen voor de bouw van De Boei?

De 18 woonunits en de ontmoetingsruimte voldoen aan de nieuwste duurzaamheidseisen.

Duurzaamheidsmaatregelen die we hebben getroffen zijn onder andere:

  • Geen gasaansluiting, dus geen gasverbruik.
  • Gebruik van warmtepompen.
  • Zonnepanelen op de daken.
  • Goede isolatie.
Wie voert de bouwwerkzaamheden uit?

Bots Bouwgroep uit Deurne bouwt De Boei in opdracht van Dichterbij.

Zijn de units nieuw?

De units die bij de Boei gebruikt worden stonden tijdelijk op een andere plek op het terrein van Dichterbij in Ottersum. Nu krijgen ze een vaste plek bij De Boei. De units die we gebruiken zijn helemaal nieuw en nog nooit bewoond.

De Boei: Locatie en toekomstige bewoners

Hoe selecteren jullie wie er bij De Boei komen wonen?

Voor de nieuwe locatie is een cliëntprofiel opgesteld. Dit profiel beschrijft welke ondersteuning en mate van zelfstandigheid nodig is om op De Boei te kunnen wonen. Op basis hiervan kijken we zorgvuldig of een cliënt past binnen de mogelijkheden en het karakter van de locatie. Alleen mensen die een bepaalde mate van vrijheid en zelfstandigheid aankunnen én baat hebben bij deze woonvorm, komen in aanmerking. Er vindt dus altijd een zorgvuldige selectie en afweging plaats.

Hoe ziet de begeleiding van de bewoners eruit?

Dichterbij zorgt voor een team dat de bewoners goed ondersteunt. De bewoners krijgen begeleiding om een stabiel en rustig leven te leiden. Ze wonen op een fijne plek en ontvangen de zorg die ze nodig hebben. Het team ondersteunt bijvoorbeeld met geldzaken, gezondheid, zelfstandigheid, dagbesteding en sociale contacten.

Verschillende specialisten vormen onderdeel van het team. Denk aan een arts of een gedragsdeskundige. Samen vormen ze een team, wij noemen dit het multidisciplinaire team.

Jullie beginnen met 18 bewoners. Worden het er meer dan 18?

Als Dichterbij proberen we voortdurend aan te sluiten op de behoeften van mensen met een verstandelijke beperking. Bij een toenemende vraag wordt er Dichterbij-breed gekeken wat we kunnen bieden. We weten nog niet of er meer dan 18 bewoners op de Boei komen te wonen. We beginnen met deze groep en monitoren als team zorgvuldig hoe dit verloopt. De vergunning die we nu hebben is voor 18 woonunits.

Waarom komen deze mensen in het bos wonen? Bereiden jullie ze niet voor op een terugkeer naar de maatschappij? Zou een plek midden in Gennep niet beter zijn?

Bij de Boei willen we dat onze bewoners deel uitmaken van de maatschappij. Dit doen we op een rustige plek, zodat ze minder prikkels ervaren. Vanuit deze rustige plek kunnen ze werken en meedoen aan activiteiten in de omgeving. Bewoners kunnen zelf kiezen wanneer ze de drukte van het dorp opzoeken of juist de rust van het terrein. Op deze manier kunnen zij - met de juiste begeleiding vanuit Dichterbij - leren welke hoeveelheid prikkels zij aankunnen.

Door de woningen te centraliseren bij de Boei, kunnen we de zorg en ondersteuning makkelijker en beter aanbieden. Zo kunnen we continu begeleiding geven.

Wat gaan de bewoners gedurende de dag doen?

Dit verschilt per bewoner. Hoe iemand zijn of haar dag invult, hangt af van de persoonlijke situatie en van wat iemand goed kan of leuk vindt. Bij Dichterbij willen we graag dat alle bewoners een betekenisvolle daginvulling hebben. Sommige bewoners zullen het grootste deel van hun tijd op het terrein doorbrengen. Andere bewoners kunnen meer vrijheid aan en kunnen bijvoorbeeld een krantenwijk doen of werken in een supermarkt. Vanuit Dichterbij hebben we er in ieder geval oog voor dat de bewoners niet gaan rondzwerven en hangen in de omgeving.

Welke achtergronden hebben de bewoners?

Het gaat om mensen met een licht verstandelijke beperking, vaak gecombineerd met psychiatrische problemen of een verslaving. De achtergronden van de toekomstige bewoners zijn verschillend, daar is niet één lijn in te trekken. Wat we wel kunnen zeggen, is dat de bewoners moeten kunnen omgaan met wat locatie De Boei biedt. Dit betekent dat zij – met hulp van ons deskundige team – kunnen omgaan met een bepaalde mate van mate van vrijheid en zelfstandigheid. Als dit niet lukt, komen zij niet op de nieuwe locatie te wonen.

Wie komen er op de nieuwe locatie te wonen?

Op de nieuwe locatie wonen 18 mensen. Het zijn mannen en vrouwen met een licht verstandelijke beperking. Zelfstandig wonen is voor hen te moeilijk. Sommigen hebben psychische problemen, een verslavingsverleden of zijn in aanraking geweest met justitie. In veel gevallen hebben ze eerder een behandeling gehad.

Om te bepalen wie op de nieuwe locatie gaat wonen, hebben we een cliëntprofiel gemaakt. Dit profiel laat in het algemeen zien welke zorg een cliënt nodig heeft. Op basis van dit profiel kijken we welke mensen bij de nieuwe locatie passen. Hier gaan we in de komende tijd mee aan de slag.

Overigens is het goed om te noemen dat de meeste van de toekomstige bewoners op dit moment ook gewoon in een wijk in de buurt wonen.

Technologische hulp

Is er domotica met een spreek-luisterverbinding in elk appartement?

Ja, elk appartement heeft een spreek-luisterverbinding met de Zorgcentrale. Deze wordt alleen geactiveerd als er afspraken over zijn gemaakt met de cliënt.

Is er wifi en een televisieaansluiting in het appartement?

Ja, elk appartement heeft een aansluiting voor internet en televisie, en er is goede wifi.
Bewoners betalen een bijdrage voor internet en wifi. De kosten hiervoor staan in de folder 'Wat betaalt Dichterbij, wat betaal jij?'. Het televisieabonnement moeten bewoners zelf regelen en ook zelf betalen.

Toegankelijkheid

Hoe groot is de lift?

De liften zijn ruim: 1400 x 2400 mm. Dit is hetzelfde formaat als de huidige lift van de Twinkeling.

Hoe veilig is het?

Hoe zorgen jullie voor veiligheid?

Veiligheid regelen we met goede begeleiding. Overdag zijn er altijd begeleiders aanwezig, en 's nachts is er ook begeleiding op Risselthof. Daarnaast gebruiken we techniek voor extra veiligheid, zoals systemen die een signaal geven als iemand valt of te lang op één plek blijft.

Kan er een automatische deuropener bij de voordeur van een appartement komen?

Ja, dat kan. Als een cliënt de deur zelf niet kan openen, kan er een automatische deuropener worden geplaatst.

Wat gebeurt er als de lift stuk gaat en een cliënt is beneden?

Als de lift kapot is, wordt er meteen een monteur gebeld om deze snel te repareren. In het grote gebouw zijn twee liften, dus er kan altijd een andere lift gebruikt worden. In het kleinere gebouw is één lift. Als een cliënt niet de trap kan gebruiken, wordt deze opgevangen, bijvoorbeeld in het restaurant.

Activiteiten en dagbesteding

Hoe ontdek je het talent van een bewoner die dat zelf nog niet weet?

Door goed te kijken, vragen te stellen en samen dingen uit te proberen. Familie kan hier ook belangrijke informatie over geven.

Kunnen bewoners op Risselthof dagbesteding krijgen?

Ja, er zijn talentenclubjes als nieuwe vorm van dagbesteding. Bewoners van Risselthof kunnen meedoen, maar ze kunnen ook kiezen voor dagbesteding buiten de locatie. Mensen die al dagbesteding in Horst kregen, kunnen ook meedoen aan de talentenclubjes.

Kunnen cliënten samen met familie of vrijwilligers koken?

Ja, dat kan in het kooklab naast het restaurant.

Specifieke zorgbehoeften

Hoe controleren jullie of bewoners niet eenzaam worden?

We doen ons best om eenzaamheid te voorkomen. Bewoners hebben een eigen appartement, maar er zijn ook veel gemeenschappelijke ruimtes waar ze de hele dag kunnen zijn. Begeleiders weten wat de bewoners prettig vinden en houden daar rekening mee.

Zorg

Hoe kan een bewoner een noodmelding doen?

Dit kan in het appartement met een halszender, polszender of een drukknop aan de muur.

Hoe weten begeleiders of een cliënt thuis is of weg is?

Dit hangt af van de afspraken die begeleiders en cliënten samen maken. Dit kan per persoon verschillen.

Hoe weten begeleiders waar cliënten eten?

Cliënten geven aan waar ze willen eten. Begeleiders en afdelingsassistenten zorgen samen dat dit duidelijk is.

Hoe wordt de was geregeld?

Er zijn drie opties:

  1. De cliënt doet zelf de was in een algemene wasmachine en gebruikt wasmiddel van Dichterbij. Hier is geen ondersteuning bij.
  2. Dichterbij laat de was verzorgen door Cleanlease.
  3. De cliënt regelt het zelf met zijn netwerk.

De kosten staan in de folder 'Wat betaalt Dichterbij, wat betaal jij?'.

Hoe zorgen jullie voor veiligheid?

We willen een open setting waar veiligheid voorop staat. Dit wordt een goede balans tussen openheid en veiligheid. Technologie kan hierbij helpen. Er komen geen hekken, maar sommige appartementen krijgen een afgesloten tuin als dit nodig is.

Wat gebeurt er als bewoners naar verschillende talentenclubjes gaan? Kennen begeleiders hen dan nog goed?

Begeleiders werken straks zowel op de woning als bij de talentenclubjes. Hierdoor hopen we dat bewoners minder verschillende begeleiders hebben. We gaan dit uitproberen. Hoeveel en welke talentenclubjes een bewoner volgt, is maatwerk. Samen met de begeleider of dvc’er stelt de bewoner een programma op.

Begeleiding

Gaan medewerkers 8-uursdiensten werken?

Ja, dat is de bedoeling. We vinden een gezond rooster belangrijk en daarom willen we 8-uursdiensten plannen.

Hoe wordt er gekeken naar het talent van de medewerker?

We willen meer aandacht besteden aan de talenten van medewerkers. Ze kunnen bijvoorbeeld een talentenclubje begeleiden dat bij hun eigen talent past. Zo werken medewerkers en bewoners samen aan iets waar ze blij van worden of goed in zijn.

Komen er vaste begeleiders op de nieuwe locatie?

Ja, dat is het plan. Nu werken begeleiders soms alleen op de woning of alleen op de dagbesteding. Op de nieuwe locatie gaan ze zowel in de appartementen, de gemeenschappelijke ruimtes als bij de talentenclubjes werken. Zo krijgen ze een beter beeld van de dag van een bewoner.

Gebouw, groene energie en duurzaamheid

Is er een wachtlijst voor de nieuwe locatie?

Ja, er is een wachtlijst. Deze wordt beheerd door de zorgconsulent van regio Zuid. Zij zijn bereikbaar via info@dichterbij.nl of 088-7540000.

Tuin en groen

Hoe zit het met de fietsenstalling?

De fietsenstalling van Twinkeling wordt bij Risselthof geplaatst. Daar komen voorlopig alle fietsen te staan.
De definitieve fietsenstalling wordt pas gemaakt als het park ingericht wordt.

Hoeveel groen komt er op de Risselthof?

We zorgen voor een goede balans tussen groen en stenen. Er komt veel groen in een parkachtige omgeving. Op de website kun je impressies zien van hoe het eruit gaat zien: www.dichterbij.nl/horst/ontwerp.

Komt er een schommel in de tuin?

Het is nog niet beslist welke speeltoestellen er buiten komen.

Mogen cliënten meedenken met de inrichting van de buitenruimte?

Er wordt gekeken hoe bewoners mee kunnen denken en helpen met de inrichting van de buitenruimte.

Waarom staan er bouwhekken in het park?

De bouwhekken zijn neergezet om afgeschermde tuinen te maken zodat er buiten een veilige plek is voor cliënten[BO1] . De hekken gaan weg als het nieuwe park ingericht is.

Wanneer is de buitenruimte klaar?

Dit is afhankelijk van diverse factoren, zoals het weer. We hopen in het voorjaar van 2026 dat het park klaar is.

Wanneer wordt er gestart met de buitenruimte?

De planning is om in het najaar van 2025 te starten met onderzoek bij de oude woningen.
We kijken of in de oude woningen vogels of andere dieren wonen die nog moeten verhuizen.
Ook kijken we in de grond of er bijzondere voorwerpen liggen van vroeger.
Als er geen dieren of voorwerpen zijn, mogen we de gebouwen slopen. Als de woningen gesloopt zijn, maken we de parkeerplaatsen en wandelpaden en daarna wordt het park ingericht..

Wordt er gezorgd voor onderhoud aan de tuin?

Ja, we hebben hier rekening mee gehouden. We kijken niet alleen naar wat het kost om de tuin aan te leggen, maar ook naar het onderhoud. Dit geldt ook voor het terrein en het gebouw. Het zou mooi zijn als bewoners straks meehelpen met het onderhoud!

Wordt er in de buitenruimte rekening gehouden met duurzaamheid?

Ja, er wordt op verschillende manieren rekening gehouden met duurzaamheid. Bijvoorbeeld door wadi’s te maken. Een wadi vangt regenwater op en voert deze langzaam af.

Eten en koken

Hoe gaat het met eten voor de bewoners?
  • De warme maaltijden worden in het restaurant klaargemaakt.
  • Bewoners kiezen uit een keuzemenu wat ze willen eten.
  • Ze kunnen zelf bepalen waar ze eten: in het restaurant, in een gemeenschappelijke ruimte of in hun appartement.
Kunnen bewoners meehelpen in het restaurant?

Ja, dat kan zeker! We willen graag dat bewoners meehelpen.

Gemeenschappelijke ruimtes

Hoeveel mensen gaan gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimtes?

Alle bewoners mogen gebruik maken van de gemeenschappelijke ruimtes, zoals de ruimtes op de pleinen, het restaurant en de wellness.

Krijgen bewoners en begeleiders een afgesloten fietsenstalling?

Ja, er komt een grote afgesloten fietsenstalling. Cliënten en medewerkers die deze gebruiken, krijgen een sleutel. Er komt geen cameratoezicht. Hoe groot de stalling wordt, hangt af van de vraag.

Mag een bewoner overdag in een gemeenschappelijke ruimte zijn en het appartement alleen als slaapkamer gebruiken?

Ja, dat mag. De bewoner bepaalt zelf waar hij overdag wil zijn.

Waar mag er worden gerookt?

Op de Risselthof geldt een niet-rookbeleid.

  • Bewoners mogen in hun appartement roken, als ze dit zelfstandig en veilig kunnen.
  • Buiten mag ook worden gerookt (inclusief balkon of dakterras), maar alleen als anderen hier geen last van hebben. Als er wel overlast is, mag er op die plek niet worden gerookt. Het is handig om hier samen afspraken over te maken. Let op: niet alle bewoners kunnen aangeven als ze ergens last van hebben.
Zijn er algemene toiletten op de gang?

Ja, er zijn algemene toiletten op de gang.

Huisdieren

Waar kunnen extra spullen voor huisdieren (stro, voer, etc.) worden opgeborgen?

Hier is geen aparte opbergruimte voor. Deze spullen moeten in het appartement van de bewoner worden bewaard.

Zijn huisdieren toegestaan?

Ja, huisdieren zijn toegestaan als de bewoner zelf goed voor het dier kan zorgen. Het huisdier mag geen overlast geven aan anderen. De regiebehandelaar kijkt mee en beoordeelt of dit mogelijk is.

Overige vragen

Geldt voor de Risselthof de folder ‘Wat betaalt Dichterbij, wat betaal jij?’

Ja, de regels uit deze folder gelden ook voor de nieuwe locatie.

Hoe zit het met geluidsoverlast als mijn deur aan de centrale ruimte ligt?

Dit is goed bekeken. Met speciale materialen bij de deuren zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk geluidsoverlast is.

Mag er iets op de wanden worden gelijmd?

Ja, dit mag, maar alleen in overleg met de huismeester. Er worden afspraken gemaakt over hoe de wanden eruit moeten zien als je verhuist.

Mag er in de wanden en vloeren van het appartement worden geboord?

Wanden: Boren mag, maar alleen in overleg met de huismeester.

Vloeren: Hier mag niet in worden geboord.

Mag ik zelf regelen dat er een wasmachineaansluiting in mijn appartement komt?

Nee, dat mag niet. Bewoners die zelfstandig de was kunnen doen, mogen gebruikmaken van de gemeenschappelijke wasmachines op de pleinen.
Dichterbij heeft de regel dat bewoners dit soort aanpassingen niet zelf mogen (laten) doen.

Keuken

Hoe ziet de keuken in het appartement eruit?

Bewoners die zelfstandig een keukenblok kunnen gebruiken, krijgen er één.

Het keukenblok heeft:

  • 3 onderkastjes
  • Een plek voor een koelkast
  • 2 lades
  • Een werkblad met wasbak en kraan

De keuken is zonder apparaten geleverd. Wil een bewoner apparaten gebruiken, dan moet hij die zelf kopen. Maar alleen als de regiebehandelaar beoordeelt dat de bewoner hier veilig en zelfstandig mee om kan gaan. Is dit niet zo, dan mogen de apparaten niet worden aangeschaft. Dit komt doordat er niet voldoende begeleiding of toezicht is bij het gebruik.

Kan er gekookt worden in het appartement?

De warme maaltijden worden verzorgd door de keuken. Bewoners mogen zelf kiezen wat, waar en met wie ze eten. Voor bewoners die dat willen en kunnen, is er wel een mogelijkheid om eenvoudige maaltijden te maken of eten op te warmen in het appartement.

Badkamer

Hoe wordt het warme water geregeld in het appartement?

Elk appartement heeft een boiler van 50 liter. Hiermee kun je 12-15 minuten warm douchen. In de wellnessruimte kun je langer douchen en is er genoeg warm water om in bad te gaan.

Is er goede afzuiging in het appartement?

Ja, er is goede afzuiging, ook in de badkamer.

Waarom zijn er alleen douches en geen ligbaden in de appartementen?

Dichterbij heeft besloten om geen ligbaden te plaatsen. Dit komt door:

Veiligheid:
In een appartement is er minder toezicht tijdens het baden dan in een groepswoning.

Toegankelijkheid:
Met een ligbad is de badkamer minder geschikt voor bewoners die een rolstoel nodig hebben. In de toekomst zouden aanpassingen nodig zijn als er wel een ligbad zou zijn.

Ramen

De screens staan schuin bij het raam. Kunnen ze ook recht naar beneden tot de onderkant van het raam?

Nee, dat kan niet. De screenbak en rails zijn al ingebouwd en horen bij de nieuwbouw. Het type screen kan daarom niet aangepast worden.

Komen er horren in de ramen?

Nee, er komen geen horren.

Komen er rolluiken in de appartementen?

Nee, er komen geen rolluiken. Er worden wel screens geplaatst bij de ramen.

Verhuizing

Hoe zijn de gebouwen bereikbaar en toegankelijk

We zorgen dat er tijdelijke paden en bestrating is, zodat iedereen makkelijk bij de gebouwen kan komen en er veilig tussendoor kan bewegen.

Er komt eerst een tijdelijke parkeerplaats en fietsenstalling, omdat de definitieve plaatsen pas gemaakt kunnen worden als de oude gebouwen zijn gesloopt.

Hoe zijn de gebouwen bereikbaar en toegankelijk tussen de verhuizing en de sloop van de oude gebouwen?

We zorgen dat de paden en bestrating klaar zijn, zodat iedereen makkelijk bij de gebouwen kan komen en er veilig tussendoor kan bewegen.

Er komt eerst een tijdelijke parkeerplaats en fietsenstalling, omdat de definitieve plaatsen pas gemaakt kunnen worden als de oude gebouwen zijn gesloopt.

Kan ik de precieze afmetingen van het appartement krijgen om meubels te kopen?

Nog niet, omdat de bouw nog bezig is. Als de bouw klaar is, plannen we een moment om de maten op te nemen. In maart 2025 weten we wanneer dat kan.

Caren Hulp

Heb ik een koppelcode nodig om een account aan te maken in Caren?

Nee, je hebt geen koppelcode nodig om een account aan te maken. Je hebt de koppelcode wel nodig om je account te koppelen aan je dossier. Zonder koppelcode kun je je dossier dus niet inzien.

Hoe kan ik een koppelcode aanvragen?

De FrontOffice stuurt de koppelcode per e-mail naar de beheerder van Caren na het gesprek met de DVC-er. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

Hoe kan ik iemand toevoegen in Caren?

Alleen jij of je (wettelijk) vertegenwoordiger kan anderen toegang geven tot je Caren-account. Ben jij beheerder en wil je iemand toevoegen? Volg dan deze stappen.

Hoe voeg ik een koppelcode toe aan mijn account in Caren?

Nadat je de koppelcode van de FrontOffice per e-mail hebt ontvangen, kun je een account aanmaken in Caren. Tijdens het aanmaken van je account wordt je gevraagd om de koppelcode in te voeren. Houd de e-mail met de koppelcode bij de hand.

  • Ben je cliënt en heb je een koppelcode ontvangen? Klik dan hier voor de handleiding om een account aan te maken en de koppelcode toe te voegen.
  • Ben je (wettelijk) vertegenwoordiger en heb je een koppelcode ontvangen? Klik dan hier voor de handleiding om een account aan te maken en de koppelcode toe te voegen.
Ik heb al een account in Caren. Moet ik opnieuw een account aanmaken?

Nee, je hoeft geen nieuw account aan te maken. Je kunt Dichterbij koppelen aan je bestaande account. Klik hier voor de handleiding om Dichterbij te koppelen aan je Caren-account.

Ik heb geen koppelcode ontvangen. Wat moet ik doen?

Je ontvangt de koppelcode per e-mail van de FrontOffice na je gesprek met de DVC'er. Check je SPAM als dit te lang duurt. Voor meer informatie kun je op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur contact opnemen met de FrontOffice via 088 - 754 00 00. Let op: alleen de beheerder van het account in Caren (de cliënt of (wettelijk) vertegenwoordiger) ontvangt de koppelcode.

Is het gebruik van Caren verplicht?

Nee, het gebruik van Caren is niet verplicht. Je kiest zelf (eventueel samen met je familie of DVC) of je Caren wilt gebruiken. Wij raden het wel aan omdat het zorgt voor meer betrokkenheid en overzicht.

Kan ik ook mijn dossier inzien zonder Caren?

Toegang tot je dossier verloopt normaal via Caren. Wil je je dossier inzien terwijl je wacht op je koppelcode? Bespreek dan met de DVC hoe je op de hoogte kunt blijven.

Tot wanneer kan ik een koppelcode aanvragen?

Je kunt altijd een koppelcode aanvragen. Vanaf 1 februari 2025 is dit mogelijk.

Waarom heb ik een koppelcode nodig om mijn dossier in te zien in Caren?

In je dossier staat vertrouwelijke informatie. Daarom mag niet iedereen zomaar in je dossier kijken, ook je familie niet. Om toegang te krijgen tot je dossier, heb je een koppelcode nodig. Met de koppelcode verbind je jouw dossier aan je account in Caren. Alleen jij of je (wettelijk) vertegenwoordiger krijgt deze code en kan beslissen wie er ook toegang krijgt tot het dossier.

Waarom krijg ik later toegang tot Caren, terwijl Dichterbij op 1 november al overgaat op ONS?

De koppelcode wordt in stappen uitgedeeld. Dit doen we zodat iedereen rustig kan wennen aan Caren. Op deze manier krijgt iedereen goede uitleg en hulp. Wil je je dossier inzien terwijl je wacht op je koppelcode? Maak dan een afspraak met de DVC.

Zijn er kosten voor het gebruik van Caren?

Nee, het gebruik van Caren is gratis.

Caren

Heb ik een koppelcode nodig om een account aan te maken in Caren?

Nee, je hebt geen koppelcode nodig om een account aan te maken. Je hebt de koppelcode wel nodig om je account te koppelen aan je dossier. Zonder koppelcode kun je je dossier dus niet inzien.

Hoe kan ik een koppelcode aanvragen?

De FrontOffice stuurt de koppelcode per e-mail naar de beheerder van Caren na het gesprek met de DVC-er. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

Hoe kan ik iemand toevoegen in Caren?

Alleen jij of je (wettelijk) vertegenwoordiger kan anderen toegang geven tot je Caren-account. Ben jij beheerder en wil je iemand toevoegen? Volg dan deze stappen.

Hoe voeg ik een koppelcode toe aan mijn account in Caren?

Nadat je de koppelcode van de FrontOffice per e-mail hebt ontvangen, kun je een account aanmaken in Caren. Tijdens het aanmaken van je account wordt je gevraagd om de koppelcode in te voeren. Houd de e-mail met de koppelcode bij de hand.

  • Ben je cliënt en heb je een koppelcode ontvangen? Klik dan hier voor de handleiding om een account aan te maken en de koppelcode toe te voegen.
  • Ben je (wettelijk) vertegenwoordiger en heb je een koppelcode ontvangen? Klik dan hier voor de handleiding om een account aan te maken en de koppelcode toe te voegen.
Ik heb al een account in Caren. Moet ik opnieuw een account aanmaken?

Nee, je hoeft geen nieuw account aan te maken. Je kunt Dichterbij koppelen aan je bestaande account. Klik hier voor de handleiding om Dichterbij te koppelen aan je Caren-account.

Ik heb geen koppelcode ontvangen. Wat moet ik doen?

Je ontvangt de koppelcode per e-mail van de FrontOffice na je gesprek met de DVC'er. Check je SPAM als dit te lang duurt. Voor meer informatie kun je op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur contact opnemen met de FrontOffice via 088 - 754 00 00. Let op: alleen de beheerder van het account in Caren (de cliënt of (wettelijk) vertegenwoordiger) ontvangt de koppelcode.

Is het gebruik van Caren verplicht?

Nee, het gebruik van Caren is niet verplicht. Je kiest zelf (eventueel samen met je familie of DVC) of je Caren wilt gebruiken. Wij raden het wel aan omdat het zorgt voor meer betrokkenheid en overzicht.

Kan ik ook mijn dossier inzien zonder Caren?

Toegang tot je dossier verloopt normaal via Caren. Wil je je dossier inzien terwijl je wacht op je koppelcode? Bespreek dan met de DVC hoe je op de hoogte kunt blijven.

Tot wanneer kan ik een koppelcode aanvragen?

Je kunt altijd een koppelcode aanvragen. Vanaf 1 december 2024 is dit mogelijk.

Waarom heb ik een koppelcode nodig om mijn dossier in te zien in Caren?

In je dossier staat vertrouwelijke informatie. Daarom mag niet iedereen zomaar in je dossier kijken, ook je familie niet. Om toegang te krijgen tot je dossier, heb je een koppelcode nodig. Met de koppelcode verbind je jouw dossier aan je account in Caren. Alleen jij of je (wettelijk) vertegenwoordiger krijgt deze code en kan beslissen wie er ook toegang krijgt tot het dossier.

Waarom krijg ik later toegang tot Caren, terwijl Dichterbij op 1 november al overgaat op ONS?

De koppelcode wordt in stappen uitgedeeld. Dit doen we zodat iedereen rustig kan wennen aan Caren. Op deze manier krijgt iedereen goede uitleg en hulp. Wil je je dossier inzien terwijl je wacht op je koppelcode? Maak dan een afspraak met de DVC.

Zijn er kosten voor het gebruik van Caren?

Nee, het gebruik van Caren is gratis.

Heikant: Algemeen

Hoe gaan de routes van het bouwverkeer eruit zien? Gaat dit overlast geven? Zijn er mogelijkheden om het bouwverkeer om te leiden om de bestaande zorgwoningen te ontzien?

Er zijn nog geen specifieke routes voor het bouwverkeer aangeduid. Het bouwverkeer zal waar mogelijk omgeleid worden om de overlast voor de huidige bewoners van Dichterbij tot een minimum te beperken. Dichterbij zal hier afspraken over maken met ontwikkelaar CRA en de gemeente Gennep. De bouwwerkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd.

Is er wel behoefte en- of vraag naar de nieuwbouw voor de cliënten van Dichterbij? Er is toch sprake van krimp? Is het een uitbreiding?

De nieuwbouwplannen zijn niet gericht op uitbreiding. De nieuwbouw zal gaan dienen als vervangende huisvesting, dit om te voorzien in de veranderende woonvraag. Denk hierbij aan individueel wonen en gelijkvloerse voorzieningen (i.v.m. ouder wordende cliënten).

Voor welke cliënten wordt de nieuwbouw gerealiseerd? Gaat Dichterbij ook woningen afstoten of verkopen?

Hier is nu nog niets over bekend. Zodra de projectorganisatie voor de nieuwbouwplannen is ingericht is, gaan we direct aan de slag om het zorgprogramma (voor wie gaan we bouwen) vast te stellen.

Worden de cliënten, verwanten en/of medewerkers ook betrokken bij de verdere uitwerking van de nieuwbouwplannen?

Daar is zeker ruimte en aandacht voor in de verdere uitwerking van de plannen. Het is voor Dichterbij belangrijk om gezamenlijk te kijken hoe we de behoeften van de toekomstige bewoners kunnen invullen vanuit wensen en mogelijkheden. Hoe de betrokkenheid er precies komt uit te zien gaan we nog nader invullen (mogelijk in de vorm van een klankbordgroep of een werkgroep).

Worden de rolstoel vriendelijke speeltoestellen op Heikant-Zuid behouden?

Op Heikant-Zuid zijn nu speeltoestellen (een beweegpark) voor cliënten in een rolstoel aanwezig. Deze voorzieningen worden met name gebruikt door de cliënten van de EMB-woningen. Binnen de nieuwbouwplannen van Dichterbij gaan we borgen dat de speeltoestellen behouden blijven. Mocht dit niet mogelijk zijn op de huidige plek dan gaan we op zoek naar een nieuwe plek (samen met CRA en de gemeente Gennep). Uiteraard zoeken we hierin de afstemming met medewerkers en verwanten.

Zijn er mogelijkheden voor openbaar vervoer binnen het nieuwe plangebied / nabij de nieuwbouw van Dichterbij?

Voor zover binnen Dichterbij bekend zijn er geen plannen voor een opstapplaats voor de bus binnen het nieuwe plangebied. Op loopafstand (nabij het hoofdgebouw van Dichterbij) is reeds een bushalte aanwezig op de Heijenseweg. Verdere vragen over de mogelijkheden voor openbaar vervoer kunnen het beste worden gericht aan de gemeente Gennep.

Heeft u nog vragen over corona?

Heb je nog vragen over corona?

Veel informatie kunt staat op de website van het RIVM:

Of bel naar het landelijk informatienummer corona: 0800-1351

Je kunt ook een mail sturen aan: vaccineren@dichterbij.nl

Uiteraard kun je ook terecht bij de DVC-er van je verwant.

Nog vragen?

Ik heb nog vragen. Aan wie kan ik die stellen?

Praat met je begeleiders.
Zij kunnen jou helpen met jouw vragen.
Je kunt ook een mail sturen naar vaccineren@dichterbij.nl.

Kinderen

Worden kinderen ook gevaccineerd?

Alleen volwassenen van 18 jaar en ouder gevaccineerd.
Misschien worden later kinderen ook gevaccineerd.

Registratie

Waarom wordt er vastgelegd dat ik geprikt word?

Dat heeft 2 redenen.

  1. Je krijgt 2 prikken.
    Dat moet hetzelfde vaccin zijn.
    Daarom schrijven we dat op in jouw medisch dossier.
  2. Artsen kunnen in jouw medisch dossier kijken.
    Dan weten zij of je geprikt bent.
    Bijvoorbeeld: als je een keer naar het ziekenhuis moet.
    Of als je klachten krijgt.

Wel of niet vaccineren Is het verplicht? Wie beslist?

Ik wil wel geprikt worden. Wat moet ik doen als mijn ouders of wettelijke vertegenwoordigers dat niet willen?

Een wettelijk vertegenwoordiger moet altijd met jou overleggen.
Dus praat samen over het wel of niet prikken.
Samen nemen jullie de juiste beslissing.
Vraag jouw begeleider om hulp bij het gesprek.

Ik wilde niet geprikt worden. Maar nu wil ik het wel. Kan ik toch nog geprikt worden?

Ja, dat kan.
Er is een nieuwe prikronde in april.
Vertel je begeleider dat je nu wel een prik wilt.

Is het prikken tegen het coronavirus verplicht?

Nee.
Het is niet verplicht om je te laten prikken.
De overheid raadt iedereen aan om het wel te doen.
Ook Dichterbij raadt cliënten aan om de prik te halen.

Mag ik zelf beslissen of ik mezelf wil laten prikken?

Jij mag zelf beslissen.
Want jij weet wat de voordelen en de nadelen zijn.

Mijn medebewoners willen weten of ik geprikt ben. Moet ik dat vertellen?

Je hoeft dit niet te vertellen.
Dit mag je voor jezelf houden als je dat wilt.

Wie beslist er als ik dat niet zelf kan?

Jij kunt niet zelf beslissen.
Want jij weet niet wat de voordelen en de nadelen zijn.
Jouw wettelijk vertegenwoordiger beslist.
Jij mag wel meedenken, als je dat kunt.

Allerlei vragen over vaccineren.

Blijven de coronaregels gelden als ik geprikt ben?

Ja.
Voorlopig blijven de coronaregels gelden.
Houd 1,5 meter afstand.
Was regelmatig je handen.
Draag een mondkapje in winkels en openbare gebouwen.
Ook na de 2e prik.

De huisarts zou mij prikken. Maar ik kreeg de prik van Dichterbij. Krijg ik de 2e prik dan ook van Dichterbij?

Ja.
Jij krijgt de 2e prik ook van Dichterbij.
Dichterbij en jouw huisarts hebben dat samen besloten.

Doet de prik pijn?

Je krijgt een prik in je arm.
Dat kan een beetje pijnlijk zijn.

Er komen straks ook andere vaccins. Mag ik kiezen welke ik wil?

Nee.
De overheid bepaalt welke vaccin iemand krijgt.
We hebben daar geen keuze in.
Heb jij al een prik gehad?
Dan krijg je de 2e prik met hetzelfde vaccin.

Ik ben al gevaccineerd, kan ik dan nog besmet raken met het coronavirus?

Ja, dat kan.
Maar die kans is heel erg klein.
Door het vaccin, word je er minder ziek van.

Ik ben al gevaccineerd. Maar ik heb verkoudheidsklachten. Moet ik mij toch laten testen?

Ja.
Dezelfde regels blijven gelden.
Blijf thuis en laat je testen.
Na de 2e prik ben je voor 95% beschermd.
De kans is heel klein dat jij corona krijgt.
Maar die is er wel.

Ik ben al gevaccineerd. Moet ik nog steeds 1,5 meter afstand houden?

Ja.
Voorlopig blijven de coronaregels gelden.
Dat betekent ook 1,5 meter afstand houden.
Ook na de 2e prik.

Ik ben al gevaccineerd. Moet ik nog steeds een mondkapje op hebben?

Ja.
Voorlopig blijven de coronaregels gelden.
Dat betekent ook een mondkapje dragen in winkels en openbare gebouwen.
Ook na de 2e prik.

Ik ben een beetje bang voor het prikken.

Ben je bang voor de prik?
Praat erover met je begeleiders.
Je mag altijd iemand vragen om erbij te zijn.
Iemand die jij vertrouwt en je geruststelt.

Ik ben geprikt. Ben ik dan ook meteen beschermd?

Nee.
De prik werkt niet meteen.
Het werkt pas goed 2 weken na de 2e prik.

Ik kon nu niet geprikt worden. Wanneer kan ik dan wel?

Er komt voor jou een extra prikronde.
Dat is in april.
Deze informatie krijg je van jouw begeleider.

Kan ik anderen nog besmetten als ik geprikt ben?

Dat weten we nu nog niet.
Daarom blijven alle coronamaatregelen gelden.
Ook als je geprikt bent.

Kan je het coronavirus krijgen tussen de eerste en tweede prik?

Ja.
Het vaccin werkt niet meteen.
Het werkt pas 2 weken na de 2e prik.

Moet ik na de 2e prik op controle bij de dokter?

Nee.
Na de 2e prik ben je voor 95% beschermd.
De kans is heel klein dat jij corona krijgt.

Waarom krijg ik 2 prikken?

Het vaccin werkt pas als je 2 keer een prik hebt gehad.
Tussen de 1e en 2e prik zit 3 tot 4 weken.

Wanneer wordt alles weer normaal? Wanneer stoppen de maatregelen?

Al die maatregelen, dat is niet fijn.
Toch moeten we nog volhouden.
Veel mensen zijn nog niet geprikt.
De overheid bepaalt wanneer de maatregelen stoppen.
Vind je het moeilijk?
Praat erover met je begeleiders.

Wie gaat mij prikken?

Verpleegkundigen, doktersassistenten of de artsen.

Vragen over het vaccin?

Er worden steeds nieuwe vaccins gemaakt. Ben ik beter beschermd als ik die ook krijg?

Nee.
De bescherming blijft hetzelfde.
Dat is dus voor alle vaccins hetzelfde.

Er zijn verschillende vaccins, welke krijg ik nu?

Woon jij bij Dichterbij?

Dan word jij geprikt met het Pfizer-vaccin.

Heb jij alleen dagbesteding bij Dichterbij?

Dan regelt de huisarts jouw prik.

Heeft het vaccin bijwerkingen?

Ja, maar niet iedereen krijgt bijwerkingen.
Deze bijwerkingen kan je krijgen:

  • vermoeidheid,
  • hoofdpijn
  • spierpijngewrichtspijn
  • lichte koorts
  • rillingen
  • pijn op de plek van de injectie.

Soms ook misselijkheid.
Na een paar dagen heb je geen last meer van de prik.

Hoe lang werkt het vaccin?

Dat weten we nu nog niet.

Is het coronavaccin wel veilig?

Voor vaccins gelden strenge eisen.
Een vaccin moet veilig en betrouwbaar zijn.

Kan je ziek worden van de 2e prik?

Het kan wel, maar dat hoeft niet.
Je kunt na de 2e prik spierpijn of hoofdpijn krijgen.
Of je even niet lekker voelen.

Wat zit er in het vaccin?

In het vaccin zit een bepaald stukje van het coronavirus.
Het zorgt ervoor dat je niet ziek wordt.
Of minder erg ziek.
We noemen dat: weerstand opbouwen.

Op www.steffie.nl vind je informatie over corona en vaccineren.

Werkt dit vaccin ook tegen de een nieuw soort coronavirus?

Het vaccin lijkt ook te werken tegen nieuwe soorten van het coronavirus.

Zijn er wel genoeg vaccins?

Er worden steeds nieuwe vaccins gemaakt.
Niet iedereen wordt tegelijk gevaccineerd.
De overheid bepaald wie het eerst gevaccineerd wordt.

Vragen over vaccinatie

Er zijn geen veelgestelde vragen aanwezig bij deze categorie

Vragen over de medewerkers

Kan ik bij De Hoove werken?

We publiceren de vacatures en iedereen mag hierop solliciteren waarbij we bij gelijke geschiktheid voorrang geven aan mensen uit Beringe (gemeente Peel en Maas).

Kan ik samen gaan werken met de Hoove?

Daarover gaan we heel graag in gesprek.

Met wie kan ik contact opnemen met vragen over werken op deze locatie?

Er kan contact opgenomen worden via dehoove@dichterbij.nl.

Wordt er alleen gezocht naar zorgpersoneel?

We kijken breder dan alleen zorgpersoneel. Wij zoeken in onze nieuwe medewerkers zeker ook naar ondernemerschap en affiniteit met de bewoners van de Hoove.

Zijn er opties voor vrijwilligers?

Ja, die zijn er.

Vragen over de zorg en ondersteuning

Hoe is de nachtzorg geregeld?

Er is een slaapdienst aanwezig. Daarnaast zijn er voorzieningen voor technische ondersteuning.

Is er 24 uur per dag begeleiding aanwezig?

Ja, er is dag en nacht begeleiding aanwezig op de locatie zelf.

Is er verschil in begeleiding doordeweeks of in het weekend?

Nee, er is een team van begeleiders die 7 dagen in de week de begeleiding verzorgen. Er is een op maat toegesneden programma en activiteiten op vraag van de cliënt.

Wat is de meerwaarde voor cliënten om hier te wonen?

De mensen die in de Hoove wonen hebben een volwaardige plek in de samenleving, met een veilige woonplek en eigen voorzieningen.

Vragen over de bewoners

Hebben alle bewoners een verstandelijke beperking?

Ja, de mensen die binnen de Hoove wonen, hebben allemaal een verstandelijke beperking.

Hoeveel mensen wonen hier?

In totaal wonen er 19 mensen op de Hoove en is er 2 herstelplek. Elke nacht is er een slaapdienst aanwezig.

Is er een reden om bang of ongerust te zijn?

U hoeft zich geen zorgen te maken. De bewoners zijn mensen zoals u en ik die iets van hun leven willen maken. Zij hebben daar soms wel extra hulp en begeleiding bij nodig.

Is het hun eigen keuze om hier te wonen?

Alle cliënten mogen kiezen. Sterker nog, cliënten worden gevraagd een ambitie te hebben om verder te groeien en zich te ontwikkelen om binnen de Hoove te wonen. Dichterbij vindt keuzevrijheid en het benutten en ontwikkelen van talenten en vaardigheden belangrijke uitgangspunten voor kwaliteit van leven en om regie te voeren over je eigen bestaan.

Kunnen deze mensen gevaarlijk zijn voor zichzelf en omgeving?

De bewoners zijn kwetsbare burgers die door hun verstandelijke beperking en bijkomende problematiek op sommige gebieden extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben. Met de juiste ondersteuning vormen deze bewoners geen gevaar voor zichzelf en hun omgeving. Onze medewerkers bieden de ondersteuning en begeleiding die daarvoor nodig is met de garantie van 24 uur per dag, 7 dagen per week aanwezigheid op locatie.

Wat doen de bewoners gedurende de dag?

De bewoners wonen en leven midden in de samenleving. We zorgen voor een zinvolle invulling van de dag. Dit geven we samen met de gemeenschap van Beringe vorm. Zo hebben we ook een meerwaarde voor en in die gemeenschap. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten zoals werken in de supermarkt, koffie verzorgen bij een ouderensoos, werken in de groenvoorziening of het schoonmaken van speelgoed. Wat het precies is, hangt enerzijds af van de talenten van de bewoners en anderzijds van de behoeften van de gemeenschap in Beringe.

Wat gebeurt er als bewoners na verloop van tijd niet binnen De Hoove blijken te passen? Kunnen bewoners de locatie ook weer verlaten?

Net zoals op andere locaties hebben begeleiders bij de Hoove geregeld gesprekken met de cliënten en hun familie over of de huidige plek goed past. Mensen veranderen en ontwikkelen zich. Als een plek om welke reden dan ook niet meer passend is, zoeken we samen naar een andere passende leefplek.

Wie wonen er op de Hoove?

De Hoove is een plek voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Ze willen graag iets van hun leven maken, maar kunnen daarbij op verschillende gebieden problemen ervaren. Bijvoorbeeld bij een zinvolle invulling van hun dag, bij gevoeligheid voor verslaving, bij het vasthouden van een goed ritme of bij het dagelijks functioneren binnen de maatschappij. De mensen die binnen de Hoove wonen zijn gemotiveerd om hun leven in positieve zin te veranderen. Met werk en vrije tijd zijn ze van betekenis.

Voor sollicitanten

Als ik word aangenomen, wanneer kan ik dan beginnen?

De startdatum bespreken we samen met jou. We kijken er naar uit je te mogen verwelkomen!

Ik heb een sollicitatiegesprek gepland staan, maar ik ben ziek. Wat moet ik doen?

We hopen dat je snel beter bent! Om een nieuwe afspraak te maken vragen we je contact op te nemen met het Wervingsbureau, wervingsbureau@dichterbij.nl
of 088 754 00 60. We maken graag een nieuwe afspraak met je.

Kan ik na mijn (digitale) sollicitatiegesprek meelopen op een locatie?


Hoe we vervolg geven aan je (digitale) sollicitatie, stemmen we samen met jou af. Vanzelfsprekend volgen we de richtlijnen van het RIVM.

Voor vrijwilligers

Hoe ontvang ik het laatste nieuws van Dichterbij over het coronavirus?

Kijk regelmatig op deze actuele pagina www.dichterbij.nl/coronavirus.
Meld je aan
voor de nieuwsbrief voor verwanten.
En volg onze hartverwarmende acties via #WijZijnDichterbij.

Ik ben vrijwilliger bij Dichterbij. Wanneer word ik gevaccineerd?

Zoals het er nu naar uitziet worden vrijwilligers in de algemene landelijke vaccinatieronde uitgenodigd, dit gebeurt door de GGD of door je eigen huisarts. Wanneer jij uitgenodigd wordt, is afhankelijk van jouw medische indicatie en leeftijd.

Is een vaccinatie tegen het coronavirus verplicht?

Nee, een vaccinatie is vrijwillig.

Is er informatie beschikbaar om eenvoudig uit te leggen wat het coronavirus betekent?

We kunnen ons voorstellen dat er behoefte is aan handige informatie over het coronavirus of de maatregelen. Om het uit te leggen aan anderen
of om het eenvoudig zelf te lezen. Er is veel informatie over het coronavirus. Soms is de informatie moeilijk te begrijpen.

In dit bestand wordt heel duidelijk uitgelegd wat het coronavirus is. Ook staan er belangrijke tips in: informatie over corona in begrijpelijke taal.

Wil je nog meer weten? Kijk op hier voor handige filmpjes, pictobrieven of folders over het coronavirus in eenvoudige taal.

Is logeren toegestaan?

Voor kinderen in de basisschoolleeftijd gelden de algemene regels en de regels voor activiteiten.

Cliënten ouder dan de basisschoolleeftijd maken afspraken met de begeleiding - indien nodig in overleg met een manager of regiebehandelaar en/of een arts VG - wanneer het weer mogelijk en verantwoord is om te gaan logeren of op vakantie te gaan. Houd je dan wel aan de algemene regels en de regels voor activiteiten.

Mag ik mijn werkzaamheden als vrijwilliger blijven doen, ook als ik (nog) niet gevaccineerd ben?

Je mag je werkzaamheden als vrijwilliger blijven doen conform de maatregelen in het huidige beleid.

Registreert Dichterbij welke vrijwilligers wel en niet gevaccineerd zijn?

Dichterbij registreert niet wie wel en wie niet gevaccineerd is. Overigens doet Dichterbij dit ook niet voor de medewerkers in loondienst.

Waarom is vaccineren belangrijk?

Iedereen verlangt naar een leven zonder coronaregels. Corona en de maatregelen raken ons en onze cliënten elke dag weer keihard.

Wij weten hoe belangrijk nabijheid is in ons werk. Cliënten kunnen niet zonder een arm om de schouder of steun in de rug. Corona en de maatregelen maken dit allemaal veel moeilijker en in veel gevallen zelfs onmogelijk. Vaccinatie is de belangrijkste stap naar een leven met vrijheid en nabijheid.

Een vaccinatie tegen het coronavirus beschermt allereerst jezelf. Maar ook onze kwetsbare cliënten, je familie, vrienden en collega’s en andere kwetsbare mensen om je heen. Als mensen zijn gevaccineerd, kan corona niet meer ongecontroleerd om zich heen grijpen en krijgen we stapje voor stapje meer vrijheid terug.

Vaccineren is dus een belangrijke stap voor jezelf en de mensen om je heen. Hoe eerder we ons laten vaccineren, hoe eerder we weer écht dicht bij elkaar en onze cliënten kunnen zijn.

Het is goed om te weten dat elk vaccin dat straks is goedgekeurd op tienduizenden mensen is getest. Zo weten we dat het veilig is en ons goed beschermt tegen het virus.

Algemene vragen

Wat doet Dichterbij eraan om verspreiding van het coronavirus te voorkomen?

Een speciaal crisisteam spreekt elkaar iedere dag om besluiten te nemen over alle ontwikkelingen en daarbij horende maatregelen. Wij volgen de richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM en vullen die aan met onze eigen maatregelen die gebaseerd zijn op het beleid van het RIVM. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, letten wij natuurlijk extra op de hygiëne en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Ook wordt er extra schoongemaakt. Verder werken medewerkers zoveel mogelijk op dezelfde locatie. Iedere locaties is op de hoogte wie waarvoor verantwoordelijk is en wat te doen als er een besmetting is. Binnen Dichterbij zijn hier duidelijke richtlijnen en instructies voor en alle medewerkers van Dichterbij zijn hiervan op de hoogte.

Kijk hier voor meer informatie.

Wat kun je zelf doen om verspreiding van het virus te beperken?

Voor iedereen geldt; blijf zoveel mogelijk thuis.

Ga alleen naar buiten als dit nodig is. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep, maar maximaal met twee personen. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen.

Het is belangrijk om je te houden aan de hygiëne-maatregelen:

  • Geen handen schudden, niet zoenen, voorkom lichamelijk contact met personen die hoesten;
  • Zorg voor goede handhygiëne;
  • Hoest in de binnenkant van je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes (eenmalig);
  • Houd minimaal 1,5 m afstand.
  • Draag een mondmasker op drukke openbare plekken zoals de supermarkt.

We vragen iedereen om alert te zijn en bovenstaande adviezen op te volgen. Samen doen we ons best om verdere verspreiding te beperken!

Zijn er coronabesmettingen bij Dichterbij?

Ja, bij enkele mensen op onze woonlocaties is corona vastgesteld. Wij vinden het heel verdrietig om te moeten melden dat er inmiddels ook bewoners zijn overleden. Dit heeft grote impact op de familie, medebewoners, medewerkers en alle andere betrokkenen.
Omdat wij onze cliënten, bewoners, verwanten, vrijwilligers en medewerkers niet onnodig willen belasten, doen wij geen algemene mededelingen over (vermoedelijke) besmettingen met het coronavirus. Wij vragen uw begrip voor deze keuze. Bij (vermoedelijke) besmettingen worden de direct betrokken cliënten, bewoners, leerlingen, verwanten en medewerkers uiteraard geïnformeerd.
Bij besmettingen en vermoedens daarvan doen wij er vanzelfsprekend alles aan om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Zijn er voldoende beschermingsmiddelen beschikbaar bij Dichterbij?

Ja, Dichterbij heeft nog voldoende beschermingsmiddelen, maar de beschikbaarheid is beperkt. We zijn continu aan het werk om onze voorraden op peil te houden. Voor het gebruik van beschermingsmiddelen volgen we de richtlijnen van het RIVM en de beroepsgroepen.

Voor leveranciers

Heb je nog vragen?

Mail naar info@dichterbij.nl of bel 088-7540 000.

Hoe kun je een bestelling afleveren?

Uit voorzorg vragen wij leveranciers vriendelijk om de bestelling bij de voordeur van de locatie af te leveren, aan te bellen, en dus niet zelf in de woning af te leveren. Er dient wel contact te zijn geweest met een medewerker van Dichterbij zodat er een visuele check is op het feit dat er een levering heeft plaatsgevonden.

Bij grotere bestellingen (zoals pallets) verzoeken wij leveranciers vooraf met de betreffende locatie (telefonisch) te overleggen.

Deze richtlijnen gelden voor alle locaties van Dichterbij en STEVIG (woon-, dagbesteding-, behandel-, en kantoorlocaties).

Voor verwanten

Gaan onderzoeken of behandelingen door?

De afspraken over behandeling lees je hier.

Hoe krijg ik het laatste nieuws van Dichterbij?

Zo blijf je op de hoogte!

Kijk regelmatig op deze actuele pagina www.dichterbij.nl/coronavirus.

Meld je aan voor onze verwanten nieuwsbrief. Klik op de button 'aanmelden nieuwsbrief'.

Hoe voorkomt Dichterbij onnodig risico op besmetting?

Dichterbij doet er alles aan om ervoor te zorgen dat je familielid én onze medewerkers geen onnodig risico lopen. Daarom volgen we strikt het landelijk beleid en richtlijnen. Daarnaast hebben we voor die situaties waarbij er sprake kan zijn van een (mogelijk) verhoogd besmettingsrisico, heldere richtlijnen en instructies gemaakt over wanneer medewerkers wel en niet kunnen komen werken. Ook zijn er persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar voor locaties waar sprake is van een (vermoedelijke) besmetting.

Als het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden, dan draagt de begeleiding mondneusmaskers. We vragen bezoek dan om dit ook te doen.

Is er informatie beschikbaar om eenvoudig uit te leggen wat het coronavirus betekent?

We kunnen ons voorstellen dat er behoefte is aan handige informatie over het coronavirus of de maatregelen. Om het uit te leggen aan anderen of om het eenvoudig zelf te lezen.

Er is veel informatie over het coronavirus. Soms is de informatie moeilijk te begrijpen.

Kijk op hier voor handige filmpjes, pictobrieven of folders over het coronavirus in eenvoudige taal.

Kan ik op bezoek bij mijn familielid?

Op deze pagina lees je de afspraken over bezoek.

Maak je je zorgen over je familielid? Of ben je bang?

Het is een moeilijke tijd die ook jou als verwant diep kan raken. Een tijd waarin je je zorgen maakt of verdriet hebt. Natuurlijk kun je dit delen met de begeleiding, in het bijzonder met de dienstverleningscoördinator van jouw verwant. Ook kun je een beroep doen op een van onze vertrouwenspersonen. Zij bieden graag een luisterend oor en zo ruimte geven aan de dingen die u bezighouden in deze moeilijke tijd.

De contactgegevens van de vertrouwenspersonen vind je hier.

Wil je contact met lotgenoten?

Heb je behoefte om jouw zorgen of het gemis te delen met iemand in dezelfde situatie? Er zijn verwanten die het fijn vinden om in deze moeilijke tijd te luisteren en praten met een verwant over de zorgen of het verdriet. Dit kan als volgt: bel naar onze FrontOffice (tel. 088-7540 000). Zij noteren je naam en telefoonnummer en eventueel de momenten waarop je bereikbaar bent. Zij geven de gegevens dan door zodat er teruggebeld kan worden. Op deze manier kunnen jullie elkaar steunen.

Moet ik een mondmasker dragen als ik op bezoek kom?

Op deze pagina lees je de afspraken over bezoek.

Wat als een cliënt (mogelijk) besmet is met het coronavirus?

Dichterbij plaatst een cliënt in isolatie:
- als sprake is van een hoge verdenking op een infectie met het coronavirus;
- bij bevestigde besmetting met het coronavirus.
- cliënten worden bij een vermoedelijke besmetting getest.

Kijk hier voor meer informatie.

Wat kun je zelf doen om verspreiding van het virus te beperken?

Het allerbelangrijkste: houd je aan de basisafspraken

Voor cliënten

Gaan behandelingen bij STEVIG door?

Ja, de behandelingen bij STEVIG gaan weer door. Soms wel wat anders dan je gewend bent. Vraag aan je begeleider in welke vorm de behandeling zal plaatsvinden.

Mag er bezoek komen?

Op deze pagina lees je de afspraken over bezoek.

Mag ik bezoek ontvangen als ik zelfstandig woon?

Op deze pagina lees je de afspraken over bezoek.

Wanneer draag ik een mondkapje?

Wij volgen de regels van de overheid.

Wat gebeurt er als je (mogelijk) besmet bent met het coronavirus?

Als je (misschien) besmet bent met het coronavirus, is het belangrijk dat je op je kamer en in je woning blijft. Dat noemen we isolatie. Dat doen we als we denken dat je misschien ziek bent door het coronavirus, of als we het zeker weten. Je wordt ook getest.

We willen voorkomen dat er nog meer mensen ziek worden, dus daarom gelden er speciale regels. Voor medewerkers is het belangrijk dat zij zich beschermen en zich houden aan de hygiënevoorschriften. Jouw begeleider kan je daar meer over vertellen. Lees hier meer informatie.

Wat kan ik doen om verspreiding van het virus te beperken?

Het allerbelangrijkste: houd je aan de basisafspraken

Wat moet ik doen als ik me zorgen maak? Of als ik bang ben?

Als je bang bent of zorgen hebt, kun je erover praten met een begeleider. Praat je liever met iemand anders? Dan kan ook. Je kunt ook praten met een cliëntvertrouwenspersoon. Bij Dichterbij werken drie cliëntenvertrouwenspersonen.

Je ziet ook op welke dag je iemand kunt bereiken:

Oldien Voets
maandag van 9.00 - 17.00 uur en van 18.00 - 20.00 uur
woensdag van 9.00 – 17.00 uur
Telefoon: 06 14471511

Nel van Lierop
dinsdag van 9.00- 17.00 uur
Telefoon: 06 10934512

Melanie Heintzbergen
donderdag van 9.00- 17.00 uur
vrijdag van 9.00- 17.00 uur
Telefoon: 06 25483283

FrontOffice
donderdag en vrijdag van 9.00 – 17.00 uur
Telefoon: 088-7540 000

Wat moet ik doen als ik ziek word?

Heb je last van hoesten, koorts, benauwdheid, griepklachten? Meld dit aan je begeleider.

Landelijk Schakelpunt (LSP)

Aan wie kan ik vragen stellen?

Vragen kun je stellen aan je DVC’er. Maar ook aan je huisarts of apotheek.
Deze mensen helpen je graag.

Ben je het toestemmingsformulier kwijt? Of heb je het niet ontvangen?

Voor een nieuw formulier neem je contact op met het secretariaat van Expertise. Zij helpen je dan verder.
Dat kan via de e-mail: expertise@dichterbij.nl of telefonisch via 088 - 7540 510.

Geef ik met het formulier van Dichterbij toestemming voor alle artsen en apotheken?

Met dit formulier geef je alleen toestemming voor de artsen en de apotheek van Dichterbij.
Ga je naar een huisarts of een apotheek buiten Dichterbij? En je wilt jouw medische gegevens delen?
Vraag dan daar om een toestemmingsformulier.

Hoe geef ik toestemming?

Dat doe je door het toestemmingsformulier in te vullen. Dit heb je per post ontvangen. Doe het ingevulde formulier in de envelop en stuur het op naar Dichterbij. Er hoeft geen postzegel op. Je wettelijke vertegenwoordiger kan dit ook voor je doen.
Heb je vragen over het formulier of wil je bepaalde informatie liever niet delen via het Landelijk Schakelpunt? Bespreek dit dan met je DVC’er of jouw arts.

Let op!
Via het formulier geef je alleen toestemming voor het delen van informatie door de artsen en de apotheek van Dichterbij. Ga je naar een andere huisarts of een apotheek buiten Dichterbij? Vraag dan aan hen om een toestemmingsformulier wanneer je jouw medische gegevens wilt delen via het LSP.

Is het Landelijk Schakelpunt veilig?

Ja. Het Landelijk Schakelpunt is veilig en betrouwbaar. Een arts of apotheek kan je medische gegevens alleen bekijken met een beveiligde pas en met een wachtwoord.

Kan ik zien wie mijn medische gegevens hebben bekeken en wanneer?

Ja, dat kan. Je kunt via de website www.volgjezorg.nl een overzicht opvragen of bekijken.

Waarom zou ik mijn medische gegevens delen?

Soms moet je naar een andere dokter. Bijvoorbeeld als je ziek wordt in het weekend. Of moet je plotseling naar het ziekenhuis. Zonder toestemming kunnen andere artsen jouw medische gegevens niet bekijken. Maar voor veilige zorg zijn jouw medische gegevens wel nodig. Anders is de kans op fouten groter.

Wat als ik het over een tijdje niet meer wil?

Je kunt altijd je toestemming weer intrekken. Via je DVC'er kun je een formulier krijgen om je toestemming in te trekken.

Wat is het Landelijk Schakelpunt?

Met het Landelijk Schakelpunt (LSP) kunnen jouw artsen van Dichterbij en de apotheek van Dichterbij op een veilige manier medische gegevens delen met andere artsen en apotheken. Met een speciaal pasje kan een andere arts/apotheek dan in de computer van jouw arts/apotheek kijken. Maar dat kan alleen als jij dat goed vindt. Jij beslist dus of je dit wilt. Dit doe je met het toestemmingsformulier. Dit formulier heb je per post ontvangen.

Wat zijn de nadelen?

- Niet alle apotheken en huisartsen in Nederland zijn aangesloten op het Landelijk Schakelpunt.
- In het buitenland kunnen artsen en apotheken niet bij jouw medische gegevens via het Landelijk Schakelpunt.

Wat zijn de voordelen?

- Jouw medische gegevens kunnen ook door anderen worden bekeken.
- De dokter weet wat er met je aan de hand is.
- De dokter heeft de nieuwste informatie over jou.
- De dokter kan betere beslissingen nemen over jouw behandeling.
- De dokter kan zien of je al andere klachten hebt.
- Je krijgt geen medicijnen die niet bij elkaar passen.

Welke medische gegevens kan de arts of apotheker zien via het Landelijk Schakelpunt?

- Je naam, adres en leeftijd.
- Informatie over je gezondheid (bijvoorbeeld je bloeddruk).
- Informatie over je allergieën.
- Informatie over medicijnen die je arts heeft voorgeschreven.
- Informatie over medicijnen die je hebt gekregen van de apotheek.
- Informatie over overgevoeligheid voor bepaalde medicijnen.

Huisartsen kunnen ook de informatie zien over je doktersbezoeken in de laatste 4 maanden. Dokters in het ziekenhuis, een arts VG en apotheker zien deze informatie niet.

Wie mag mijn medische gegevens bekijken?

De arts of apotheek die jouw gegevens nodig heeft om je goed en veilig te helpen. Alleen als jij daar toestemming voor geeft. En alleen als het echt nodig is voor je behandeling. Zorgverzekeraars, bedrijfsartsen, werkgevers en andere partijen kunnen je medische gegevens niet bekijken.

Vrijwilligerswerk

Als ik onkosten maak, krijg ik die dan vergoed?

Dichterbij vergoedt de woon-werkkilometers die je als vrijwilliger maakt. Samen met de cliënt en de contactpersoon van de locatie stem je af hoe je de kosten voor activiteiten verdeelt.

Ben ik verzekerd?

Het verzekeren van risico's van alledag is op de eerste plaats een zaak van de vrijwilliger zelf. Aanvullend heeft Dichterbij voor haar geregistreerde vrijwilligers een collectieve WA-verzekering en een schade- en ongevallenverzekering afgesloten.

Ik heb geen ervaring met mensen met een beperking. Ben ik wel geschikt als vrijwilliger?

Je bent gemotiveerd, dat is een mooi uitgangspunt. Er is altijd vrijwilligerswerk dat aansluit bij je wensen en mogelijkheden. Je kunt iets ondernemen met een cliënt, maar bijvoorbeeld ook helpen bij klusjes in een woning, bij een dagbesteding of een externe activiteit. Samen met de vrijwilligerscoördinator zoek je vrijwilligerswerk dat bij je past. We kunnen ook scholing en begeleiding regelen.

Met wie heb ik allemaal te maken als vrijwilliger?

Natuurlijk met de cliënt en zijn of haar begeleiders. Bij hen kun je ook altijd met vragen terecht. Afhankelijk van het werk dat je doet heb je ook contact met het netwerk van de cliënt, zoals familieleden.

Moet ik altijd beschikbaar zijn?

Je geeft zelf aan wanneer en hoe vaak je kunt helpen. Samen met de contactpersoon van de locatie waar je vrijwilligerswerk gaat doen, maak je hierover afspraken. Dat geeft duidelijkheid voor jezelf, de cliënt en de begeleiders. Onderneem je activiteiten met een cliënt, dan bespreek je samen wat je leuk vindt en waar je zin in hebt.

Quli - Dossier

Als ik geen zorg meer krijg van Dichterbij, kan ik dan nog toegang krijgen tot mijn dossier via Quli?

Op het moment dat je niet meer in zorg bent van Dichterbij moet de koppeling met Dichterbij verbroken worden. Jouw gegevens blijven beschikbaar voor jou in Quli, maar er worden geen nieuwe gegevens meer opgehaald.

Een dagbesteding en/of bewindvoerder wil ook meelezen in het dossier van de cliënt, kan dat?

Ja, mits de cliënt/wettelijk vertegenwoordiger daar toestemming voor geeft. Dit werkt als volgt:

  1. Ga naar www.quli.nl en log in
  2. Open de tegel Mijn Dossier (paars)
  3. Vul SMS-code in
  4. Klik op Dichterbij
  5. Klik rechtsboven op het slotje en zet het schuifje van de betreffende dagbestedingslocatie en/of bewindvoerder op groen
    Om deze laatste stap te kunnen zetten, moet de betreffende dagbestedingslocatie en/of bewindvoerder een Quli-account aanmaken. Voeg de locatie of bewindvoerder via de groene tegel Contacten toe (bij 'Contacten beheren'). Hoe je een Contact toevoegt, leggen we uit in de uitgebreide handleiding in hoofdstuk 9 op pagina 24.
Hoe kan ik rapportages lezen?

Vanaf 4 januari is de manier waarop we rapportages tonen, aangepast. De knop “vrije rapportages” blijft beschikbaar, maar er worden geen nieuwe rapportages toegevoegd. Eerdere rapportages blijven beschikbaar. Vanaf januari vind je alle rapportages in het actuele ondersteuningsplan. Klik op het ondersteuningsplan en daarna onderaan de pagina op “Plan rapportages”. Hier lees je hoe het werkt

Hoe krijg ik toegang tot het ondersteuningsplan en de rapportages van Dichterbij?

Ben je cliënt, verwant, mentor of curator van een cliënt? Dan kan dit. Voordat je daadwerkelijk kunt meelezen, zijn er twee stappen nodig.

Eerst zal een toestemmingsformulier moeten worden ingevuld door de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger. Via dit formulier geef je Dichterbij toestemming om gegevens uit het zorgdossier beschikbaar te stellen via Quli. Dit formulier wordt bewaard in het ECD van de cliënt.


Vervolgens zal je toegang in Quli moeten aanvragen om toegang tot het dossier in Quli te krijgen. Dit werkt anders voor jou dan voor je verwanten of wettelijk vertegenwoordigers. Download de handleiding om te lezen hoe dit voor ieder van jullie geregeld is.

Handleiding voor cliënten

Handleiding voor verwanten

Handleiding voor mentoren of curatoren

Ik heb via Quli inzage in de doelen van de cliënt en de rapportages. Ik zou graag meer informatie willen inzien over de zorg. Kan dat?

Dit gebeurt al op papier en is ook mogelijk via Quli. Verwanten en het team maken dan samen afspraken om documenten, zoals de beeldvorming, onderzoeksverslagen of bepaalde protocollen, via Quli te laten verlopen. Via de functie Berichten in Quli kan bijvoorbeeld de dienstverleningscoördinator documenten op een veilige manier versturen naar verwanten. Een voorwaarde om berichten te kunnen sturen, is dat de wettelijk vertegenwoordiger/verwant en de DVC'er/groep beide een Quli-account hebben en zij contact van elkaar zijn.

Ik wil graag meelezen in het dossier van meerdere cliënten. Kan dat?

Meelezen in het dossier van meerdere cliënten kan alleen als je hun wettelijke vertegenwoordiger bent. Ben je dat niet, dan moet je hiervoor toestemming vragen aan de cliënten of hun wettelijke vertegenwoordiger(s). In Quli kunnen zij onder de knop ‘Mijn dossier’ aangeven dat ze jou toestemming geven om mee te lezen. Voorwaarde is dat je ‘contact’ van elkaar bent in Quli. Hoe je een contact toevoegt in Quli wordt uitgelegd op pagina 24 in de handleiding.

Ik zie geen (nieuwe) vrije rapportages meer, klopt dat?

Vanaf 4 januari is de manier waarop we rapportages tonen, aangepast. Zo sluiten de rapportages beter aan op het ondersteuningsplan. Het voordeel is dat je alle rapportages op een plek kunt bekijken.

De knop “vrije rapportages” blijft beschikbaar, maar er worden geen nieuwe rapportages toegevoegd. Eerdere rapportages blijven beschikbaar.

Kan ik in de Quli app ook mijn dossier lezen? Of alleen via de website?

Je kunt het dossier inzien zowel via de Quli App als via de website inzien.

Onze zoon of dochter komt soms enkele dagen naar huis en wij willen ook graag rapporteren via Quli. Kan dat?

Dat kan momenteel op de volgende manier:

  1. De locatie waar jouw zoon of dochter woont, maakt een Quli-account aan.
  2. Je wordt contacten van elkaar. Hoe je een contact toevoegt, wordt uitgelegd in de uitgebreide handleiding in hoofdstuk 9 op pagina 24.
  3. Je schrijft zelf de rapportage in een bericht.
  4. Verstuurt het bericht aan de locatie via Quli (zie pagina 27 in de uitgebreide handleiding). Op deze manier wordt het bericht veilig verstuurd.
  5. De groep kan het bericht kopiëren naar Cura, bijvoorbeeld bij vrije rapportages. Zodra zij dit gedaan hebben, kun jij het ook teruglezen in Quli.
Waarom moet ik telkens opnieuw de SMS-code invoeren?

Het is niet de bedoeling dat je de sms-code steeds opnieuw moet invoeren. De sms-code wordt alleen gevraagd als je wilt inloggen in ‘Mijn dossier’. Dit is een extra beveiliging. Wordt er steeds opnieuw naar de sms-code gevraagd, neem dan contact op met de Quli-helpdesk via servicedesk@quli.nl

Quli - Inloggen en uitloggen

Als ik geen zorg meer krijg van Dichterbij, kan ik Quli dan toch blijven gebruiken?

Ja, je kunt Quli blijven gebruiken. Het maakt niet uit of je zorg ontvangt van Dichterbij of van een andere organisatie. Al jouw gegevens blijven bewaard in je Quli-dossier. Ook als je weggaat bij Dichterbij kun je blijven inloggen in jouw Quli-account.

Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?

Je kunt je wachtwoord veranderen nadat je bent ingelogd in Quli via www.quli.nl. Klik op je profielfoto bovenin je Quli-account. En daarna op het tabblad 'Profiel'. Aan de rechterkant staat in blauwe letters 'Wachtwoord wijzigen', klik daarop.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
  1. Klik op deze link
  2. Vul je e-mailadres
  3. Type de tekens die je ziet staan in het ruitjesvak
  4. Klik op 'Nieuw wachtwoord versturen'
  5. Er wordt nu een e-mail gestuurd met daarin een link waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken.
Ik vind mijn startscherm te druk. Wat kan ik hieraan doen?

Een aantal knoppen staan standaard op je startscherm. Je kunt deze zelf toevoegen of verwijderen. Ook tussentijds. Je gegevens gaan dan niet verloren. We adviseren je om alleen de onderdelen te installeren die je ook echt gaat gebruiken. Dat houdt het overzichtelijk.

Een onderdeel van je beginscherm verwijderen

  1. Klik in je startscherm op 'Onderdelen beheren'. De onderdelen gaan nu wiebelen.
  2. Klik op het kruisje om de knop te verwijderen.

Een onderdeel aan je beginscherm toevoegen

  1. Klik op onderdelen beheren.
  2. Klik op de knop + onderdeel toevoegen. Je komt in een scherm met alle onderdelen die je nog kunt toevoegen.
  3. Klik onder het betreffende onderdeel die je wilt toevoegen op 'toevoegen aan je startscherm'. Het onderdeel wordt direct toegevoegd.
  4. Klik op je profielfoto om terug te gaan naar je beginscherm.
Ik weet niet meer met welk e-mailadres ik moet inloggen, wat nu?

Neem contact op met de servicedesk van Quli via 026-7920000.

Moet ik uitloggen als ik klaar ben in Quli?

Ja, dat is belangrijk. Als je dat niet doet, kan iemand anders zomaar in jouw account kijken. Als je het per ongeluk vergeet, logt Quli jou na een uur automatisch uit.

Quli - Account aanmaken

Hoe krijg ik toegang tot Quli?

Quli is een website en een app. Ga naar www.quli.nl of download de apps:

Quli App
App Store
Google Play

Quli Communicatie
App Store

Google Play

Hoe maak ik een Quli account aan?

Ga naar www.quli.nl om een account aan te maken. Dit is gratis. Zet de volgende stappen:

  1. Klik op ‘Maak een account aan’
  2. Klik op de blauwe knop rechtsboven ‘Inloggen of aanmelden’
  3. Volg de stappen en klik op ‘Account aanmaken’
  4. Ga naar je e-mail: je ontvangt twee mailtjes van Quli
  5. Volg de stappen die daarin staan
Ik heb geen mobiele telefoon. Kan ik dan toch Quli gebruiken?

Ja. Je kunt ook inloggen met een tablet, laptop of computer. De meeste functies in Quli werken op alle apparaten. Maar om het persoonlijk dossier te kunnen bekijken, heb je wél een mobiele telefoon nodig. De toegang tot het persoonlijk dossier is namelijk extra beveiligd met een code. Die code krijg je per sms toegestuurd. Om die sms te ontvangen heb je dus een mobiele telefoon nodig.

Kan ik ook een account aanmaken in de Quli app?

Nee, je maakt een nieuw account aan via de website www.quli.nl. Als je dit gedaan hebt, kun je inloggen in de Quli app. Dit doe je met dezelfde inloggegevens. Nu kun je de Quli app gebruiken

Op welke apparaten kan ik Quli gebruiken?

Quli werkt op je smartphone, tablet, laptop of PC. De website van Quli en de Quli apps werken op Apple en Android.

Wat is het verschil tussen Quli App en Quli Communicatie?

Met de Quli App kun je alle reguliere functies van Quli gebruiken, zoals je dagboek bijhouden, je agenda of je doelen bekijken en aanvullen. Met de Quli Communicatie app kun je veilig videobellen en chatten met je contacten.

Behandelingen

Hoe lang duurt het voordat mijn behandeling uiterlijk start?

We proberen elke behandeling zo snel mogelijk te starten. Nadat we je aanvraag ontvangen hebben, nemen wij contact met je op. Hopelijk kunnen we je dan vertellen dat je binnen twee weken je eerste behandelafspraak hebt. Het komt ook voor dat er een wachtlijst is. Daarover informeren we je natuurlijk ook.

Hoe vraag ik een behandeling aan?
  • Ik woon bij Dichterbij:

Woon je bij Dichterbij en wil je een behandeling aanvragen, dan kun je dit bespreken met je contactpersoon bij Dichterbij. Samen met de gedragsdeskundige of arts kan hij of zij de aanvraag voor je indienen.

  • Ik woon niet bij Dichterbij:

Als je niet bij Dichterbij woont en een behandeling wilt aanvragen, heb je een doorverwijzing nodig van je huisarts of specialist van het ziekenhuis. Als je die verwijzing hebt, kun je rechtstreeks contact opnemen met de behandelaar of met het secretariaat van Expertise op: 088 - 7540 510.

Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor een behandeling?
  • Ik woon bij Dichterbij

De meeste behandelingen vallen onder de (basis)zorgverzekering of de Wet langdurige zorg. Een consulent van de cliëntenservice of jouw Dienst VerleningsCoördinator (DVC'er) kan je vertellen of je met jouw indicatie voor een behandeling in aanmerkingen komt.

  • Ik woon niet bij Dichterbij

Dichterbij heeft contracten met veel zorgverzekeraars. Of we ook een contract hebben met jouw zorgverzekeraar kun je navragen bij het secretariaat van onze afdeling Expertise. Het telefoonnummer is 088 - 75 40 510.
Hebben we een contract met jouw verzekeraar en wordt de behandeling die je nodig hebt vergoed door jouw basis- of aanvullende verzekering, dan gaan we met je aanvraag aan de slag en laten we je zo snel mogelijk weten wanneer je kunt starten.
Als je verzekeringspakket bepaalde behandelingen niet vergoed, moet je deze zelf betalen.

Hoeveel behandelingen kan ik krijgen?

Hoeveel behandelingen jouw zorgverzekeraar vergoed kun je nalezen in de voorwaarden van je basis- en aanvullende verzekering. In sommige gevallen kun je een doorlopende machtiging aanvragen voor vergoeding van je behandelingen.

Werken, leren en solliciteren

Ik volg een BOL-opleiding op het mbo. Kan ik stagelopen bij Dichterbij?

Als je een BOL-opleiding volgt, hoef je je niet aan te melden voor een stage. Je school heeft contact met Dichterbij over stageplaatsen. Neem gerust contact met ons op als je hierover nog vragen hebt. Je kunt het Wervingsbureau bereiken per mail op of telefoonnummer 088 - 75 40 060.

Ik volg een hbo- of wo-opleiding. Kan ik stagelopen bij Dichterbij?

Volg je een hbo- of wo-opleiding en wil je stagelopen bij Dichterbij, stuur dan je cv en motivatiebrief naar ons Wervingsbureau . Kijk ook eens op de pagina 'Stage lopen en leren'.

Meer weten? Neem dan contact op met het Wervingsbureau via de mail (wervingsbureau@dichterbij.nl) of bel: 088 - 75 40 060.

Ik wil graag werken bij Dichterbij. Naar wie kan ik een (open) sollicitatie sturen?

Wat leuk dat je interesse hebt om te werken bij Dichterbij. Je kunt je (open) sollicitatie sturen naar het Wervingsbureau . Ook bij vragen of voor meer informatie over werken bij Dichterbij kun je contact opnemen met het Wervingsbureau. Stuur een mailtje naar wervingsbureau@dichterbij.nl of bel naar: 088 - 75 40 060.

Kan ik als leerling aan de slag bij Dichterbij?

Bij Dichterbij kun je verschillende opleidingen volgen als leerling. Meer informatie vind je op de pagina 'Stage lopen en leren'. Ben je geinteresseerd in een leerwerkplek bij Dichterbij, vul dan het aanmeldformulier in op die pagina en voeg je cv en een motivatiebrief toe. Neem voor meer informatie contact op met het Wervingsbureau. Onze medewerkers zijn bereikbaar via de mail (wervingsbureau@dichterbij.nl) of op telefoonnummer 088 - 75 40 060.

Facturen

Ik heb een product of dienst geleverd aan Dichterbij en wil een factuur sturen. Aan welke criteria moet mijn factuur voldoen?

Om facturen snel en correct te kunnen betalen, verzoeken wij je om:

  • Facturen bestemd voor Dichterbij als volgt te adresseren:
    Dichterbij
    T.a.v. de crediteurenadministratie
    Postbus 260
    6590 AG Gennep
  • (Indien van toepassing) een bestelnummer te vermelden
  • Een kostenplaats(nummer) te vermelden
  • De naam en functie van de persoon te vermelden met wie je contact hebt gehad over de opdracht of bestelling.
Stuur ik mijn factuur per post of digitaal?

Je kunt je factuur per post of digitaal versturen (niet beide!). Je digitale factuur kun je richten aan: facturen@dichterbij.nl.

Voor digitale facturen geldt:

  • De e-mail moet een bijlage bevatten met briefhoofd
  • Eén pdf-bestand bestaat uit maximaal één factuur
  • Eventuele bijlagen bij een factuur dienen in hetzelfde pdf-bestand opgenomen te zijn
  • Vermeld in de onderwerpregel van je e-mail de factuurnummer(s) van de facturen (bijv. 2013001 t/m 2013009)
  • De maximale grootte van een e-mail is 10 MB.