Naar inhoud

Organogram, bestuur en toezicht

Het werkgebied van Dichterbij is verdeeld in vier zorgregio’s. STEVIG is er voor specialistische en forensische zorg. Expertise borgt de kennis en kunde op gebied van diagnostiek, behandeling, consultatie en advies. De geneesheer-directeur functioneert onder de Raad van Bestuur (als onderdeel van de bestuursstaf). Schematisch ziet de hoofdstructuur van Dichterbij er als volgt uit:

Organogram Dichterbij

Dichterbij hecht grote waarde aan transparantie. Daarom leggen we verantwoording af over onze activiteiten en de besteding van het budget. Dat doen we volgens de richtlijnen die daarvoor binnen de zorg gelden: dit zijn de Zorgbrede Governancecode 2022 en de Wet bestuur en toezicht. Deze zijn de leidraad voor de inrichting van het bestuur en het toezicht op het bestuur van Dichterbij.

Medezeggenschap

Via de cliëntenraad praten cliënten en verwanten bij Dichterbij mee.
Lees meer

Verantwoording en publicatie onkostenvergoedingen Raad van Bestuur Dichterbij

Jaarlijst publiceert Dichterbij op haar website een totaaloverzicht van de onkosten van de leden van de raad van de raad van bestuur. Dichterbij vindt het belangrijk om hierover transparant te zijn in het kader van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Bij onkosten van de leden van de raad van bestuur gaat het om reis- en verblijfskosten, lidmaatschappen en opleidingskosten en representatiekosten die specifiek verbonden zijn aan de uitoefening van hun taken.

KLIK HIER voor het beleid dat hierover is vastgesteld. De raad van toezicht gaat over en ziet toe op de naleving van dit beleid.

In onderstaande overzicht worden de onkosten die in 2024 aan de leden van de raad van bestuur zijn vergoed, gespecificeerd.

Categorie onkostenEuro
Opleidingskosten en lidmaatschappen

9.218,55

Binnen- en buitenlandse reis- en verblijfskosten0,00
Representatiekosten0,00
Overige kosten6.292,00
Totaal15.510,55
Nieuwe foto monique en Suzanne

De raad van bestuur bestaat uit Monique Caubo (voorzitter) en Suzanne Leijendekkers

Monique Caubo

“De visie van Dichterbij om mensen met een verstandelijke beperking te ondersteunen bij een zo fijn en gewoon mogelijk leven spreekt me enorm aan. Dichterbij wil daarin uitblinken. Ik werk graag met alle betrokkenen samen om invulling te geven aan deze mooie ambitie en aan de naam en faam van Dichterbij als excellente zorgaanbieder en aantrekkelijke werkgever.”

Monique Caubo heeft een brede achtergrond binnen de gezondheidszorg. Ze deed ervaring op als bedrijfsarts bij Shell en Achmea en stuurde de arbodiensten bij Rabobank en DSM aan. In haar laatste functie voor Dichterbij was Monique directeur Kwaliteit, Informatiebeveiliging en Privacy bij HumanTotalCare, dienstverlener op het gebied van arbeid en gezondheid. Ook is ze lid van een aantal toezichthoudende organen en was ze acht jaar lang voorzitter van de raad van toezicht van Vigo Groep (voorheen de CONRISQ Groep bestaat o.a. uit De Rooyse Wissel en meerdere jeugdzorginstellingen).

Nevenfuncties
Uit hoofde van lidmaatschap raad van bestuur Dichterbij (allen onbezoldigd):
Lid bestuur De Hagert (Stichting samenwerking ZZG en Dichterbij)
Aandeelhouder Unik
Lid bestuursraad coöperatie Quli
Lid bestuursraad Academische Werkplaats Sterker op eigen been
Voorzitter bestuur De Borg
Lid VGN BAC D&Ti
Lid VGN BAC & K&V
Lid Campusadviesraad ROC Nijmegen
Lid bestuursraad Academische Werkplaats leven met een verstandelijke beperking
Lid Stuurgroep Sterk zorg en welzijn onderwijs
Lid plenair overleg en steungroep gezondheidsnetwerk Mooi Maasvallei

Overige nevenfuncties (allen bezoldigd):
Lid Raad van Commissarissen Rabobank Noord Limburg (bezoldigd)
Lid Raad van Toezicht Burgerkracht
Lid Raad van Toezicht Prodeba

Suzanne Leijendekkers

Suzanne Leijendekkers is sinds september bestuurder bij Dichterbij. Ze vindt dat ieder mens even belangrijk is en recht heeft op zijn eigen ontwikkeling – hoe klein of groot die ook is. “Ik wil daar graag aan bijdragen. Voor onze cliënten én onze medewerkers.”

Mensen en vernieuwing lopen als een rode draad door Suzanne’s carrière. Eerst als productontwikkelaar bij De Ruijter en H.J. Heinz, later in de zorg als leidinggevende bij Philadelphia en Trajectum. “De zorg verandert. Wat cliënten over vijf of tien jaar nodig hebben, zal anders zijn dan nu. Daarom moeten we als organisatie blijven bewegen om onze waardevolle zorg toekomstbestendig te maken. Hierover voer ik gesprekken met mensen binnen én buiten de zorg. De interessante inzichten en slimme ideeën neem ik mee in onze eigen organisatie en gaan we mee aan de slag.”

Suzanne vindt het belangrijk dat collega’s goed hun werk kunnen doen en zich kunnen ontwikkelen. “We zijn als organisatie op ons best als iedereen zijn of haar vakmanschap volledig in kan zetten. Zeker bij complexe zorgvragen is het belangrijk dat we goed kunnen samenwerken en de tijd nemen om te kijken naar wat goed ging en wat beter kan. Zo leren we van elkaar en kunnen we samen meer aan. Ik ben trots op onze collega’s. Iedereen zet zich elke dag in om cliënten een fijne, betekenisvolle dag te geven in de directe of indirecte ondersteuning. Mijn doel is om de waarde daarvan in de toekomst minstens net zo groot – het liefst nog groter – te maken. Daar zet ik me van harte voor in.”

Nevenfuncties
Lid Raad van Toezicht Reinier van Arkel (bezolgdigd)
Bestuurder Onze Fabriek, Rotterdam (onbezoldigd)

Aandachtsgebieden

Gezamenlijke aandachtsgebieden:

  • Regio's Noord-Midden, Oost, Zuid en West
  • STEVIG
  • Expertise
  • Bestuursstaf & communicatie
  • HR
  • Financiën, bedrijfsvoering & vastgoed
  • Stuurgroep Horst (Mikado)
  • Familievereniging
  • Onderzoek & Ontwikkeling
  • Zorg, kwaliteit & veiligheid
  • Geneesheer directeur
  • Academische werkplaats Nijmegen en Tilburg
  • Samenwerkingsverband Gehandicaptenzorg
  • ZZG De Hagert
  • De Borg
  • VGN (diverse overleggen)
  • Quli
  • Samenkr8
  • Medezeggenschap cliënten
  • Medezeggenschap medewerkers
  • Klachtencommissie en vertrouwenspersonen
  • Overleg Raad van Toezicht
  • Overleg MT Dichterbij
  • Overleg ICT-board

De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de raad van bestuur en de manier waarop deze in relatie tot de raad van toezicht worden ingevuld, zijn vastgelegd in het reglement raad van bestuur.

Raad van Toezicht

De raad van toezicht is onafhankelijk van de organisatie. Binnen de raad zijn alle deskundigheden aanwezig die nodig zijn om goed toezicht te houden. De raad van toezicht is onafhankelijk van de organisatie en vervult zijn taak zonder last of ruggespraak.

De heer prof. dr. P.H.A. (Paul) Frissen (voorzitter)

Deskundigheid:

  • strategie van overheden en collectieve sector;
  • signaleren macro trends en ontwikkelingen in zorg en welzijn

Hoofdfunctie:

  • decaan van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB) te Den Haag

Nevenfuncties:

  • emeritus hoogleraar Bestuurskunde aan Tilburg University
  • bestuurskundig adviseur

Mevrouw H. (Heleen) Engelen

Deskundigheid:

  • arbeidsmarktproblematiek, werkgevers/werknemers aangelegenheden
  • visie op medezeggenschap
  • ICT ontwikkelingen

Hoofdfunctie

  • strategisch adviseur bij het Maxima Medisch Centrum in Eindhoven

Nevenfuncties:

  • lid raad van Toezicht Villa Pardoes

Mevrouw dr. C. (Cecile) Exterkate

  • zorginhoudelijk
  • kwaliteit en veiligheid
  • wetenschappelijk onderzoek
  • governance
  • financieel/economisch

Hoofdfunctie:

  • manager Health SHELL INTERNATIONAL

Nevenfuncties:

  • lid Raad van Toezicht Slachtofferhulp
  • lid Raad van Toezicht Perspektief Herstelbemiddeling
  • lid Curatorium post initiele wo-master Verandermanagement Vrij Universiteit Amsterdam

De heer dr. F.S. (Frans) Stals

Deskundigheid:

  • medische en sociaal-maatschappelijke vraagstukken
  • kwaliteit en veiligheid
  • wetenschappelijk onderzoek

Hoofdfuncties

  • arts-microbioloog Zuyderland MC
  • medisch manager kwaliteit, veiligheid en bedrijfsvoering Zuyderland MC

De heer mr. drs. H.P. (Henk Peter) Kip

Deskundigheid:

  • financieel economische vraagstukken
  • vastgoed

Hoofdfunctie

  • directievoorzitter bij woningcorporatie WoonIn

Nevenfuncties:

  • lid Algemeen Bestuur Aedes, vereniging voor woningcorporaties

Wat betreft het aantal bestuurs- en toezichthoudende functies voldoen alle leden van de raad van toezicht aan de Wet bestuur en toezicht.

Commissies en bijzondere taken

De raad van toezicht van Dichterbij heeft drie commissies. Deze hebben een voorbereidende en adviserende taak.

Renumeratiecommissie
De renumeratiecommissie houdt zich bezig met de werving en selectie en het beloningssbeleid van de raad van bestuur en raad van toezicht. De renumeratiecommissie bestaat uit Paul Frissen (voorzitter) en Henk Peter Kip.

Auditcommissie
De auditcommissie richt zich op voorbereiding en advisering over financiële onderwerpen, in het bijzonder de jaarrekening en de begroting. De auditcommissie bestaat uit Henk Peter Kip (voorzitter) en Cecile Exterkate.

Kwaliteitscommissie
Doel van de kwaliteitscommissie is de raad van toezicht te informeren en te adviseren op het gebied van kwaliteit en veiligheid van zorg. De raad van toezicht krijgt op die manier een beter beeld van de kwaliteit van zorg die Dichterbij levert. De kwaliteitscommissie bestaat uit Frans Stals (voorzitter) en Heleen Engelen.

Gedragscode en -regels

Aanvullend op statuten en reglementen geldt voor leden van de raad van bestuur en raad van toezicht de Gedragscode integriteit leden raad van bestuur en raad van toezicht Dichterbij. De gedragsregels voor de overige medewerkers van Dichterbij zijn vastgelegd in de brochure Grondhouding voor bejegening. Dit is onderdeel van het introductiepakket van nieuwe medewerkers.