Naar inhoud

Wie betaalt wat?

Header IStock 1214717917

Wlz - Wat betaal jij, wat betaalt Dichterbij?

Jij hebt een Wlz-indicatie.
Wlz betekent: Wet langdurige zorg.
Indicatie betekent dat je recht hebt op hulp.
Omdat je een Wlz-indicatie hebt, wordt er van alles
voor je betaald.
Bepaalde dingen betaalt Dichterbij.
Andere dingen betaal je zelf.

Je woont in een huis van Dichterbij en je bent in zorg met of zonder behandeling. Veel zaken betalen we voor jou vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Maar er zijn ook dingen die je zelf betaalt. Verzekeringen, kleding, uitstapjes en vakanties bijvoorbeeld.

Sommige diensten die de Wlz niet vergoedt, kunnen wij wel leveren. We vragen daar een vast bedrag voor. Zoals voor het gebruik van tv en internet en het wassen van kleren.

Je leest hier wat Dichterbij betaalt en wat je zelf betaalt.

Hoe betaal je?

Sommige zaken regel je zelf en betaal je ook zelf, via een overboeking, contant of met de pinpas. Voor andere dingen ontvang je van Dichterbij een rekening, bijvoorbeeld voor extra begeleiding bij een uitstapje en het wassen van persoonlijke kleding. Dat geld kun je overmaken. Bij kosten die regelmatig terugkomen, is het fijn als je een machtiging voor automatische incasso geeft.

Wie helpt je met je zakgeld?

Als je het lastig vindt om je privé-uitgaven veilig en goed te regelen, dan kunnen wij dat voor je doen. Je begeleider zorgt ervoor dat alle uitgaven netjes bijgehouden worden. Stichting Beheer Bewonersgelden Zorginstellingen(SBB) kan voor het beheer van het geld zorgen. Zij zijn daarin gespecialiseerd. Hiervoor sluit je bij SBB een overeenkomst af. Dit is gratis.

Eigen bijdrage Wlz

Als je zorg en ondersteuning krijgt vanuit de Wlz, betaal je ook een eigen bijdrage. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) bepaalt hoe hoog die bijdrage is. Ze berekenen die onder meer aan de hand van je inkomen, vermogen en leeftijd. Met de rekenhulp van CAK kun je zelf uitrekenen hoe hoog je eigen bijdrage is. Ben je jonger dan 18 jaar, dan betaal je geen eigen bijdrage.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Iedere cliënt met een Wlz-indicatie heeft recht op hulp van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met je mee over hoe je de zorg die het beste bij jouw situatie past goed kunt organiseren. Ga voor advies naar de site van het zorgkantoor.

Wil je de folder graag ontvangen, dan kan je deze opvragen via de begeleiding of dvc, of direct bij het regiosecretariaat.

Declaratieformulier aanvraag tegemoetkoming bij afwezigheid

Download hier het declaratieformulier voor het aanvraag van een tegemoetkoming in kosten bij afwezigheid van een cliënt (bijvoorbeeld bij logeren thuis) van 72 uur of meer aaneengesloten.

Wie kan een aanvraag indienen? Familie of verwant kan een tegemoetkoming voor voedingskosten aanvragen. Voorwaarden voor aanvraag tegemoetkoming:

  • De cliënt verblijft meer dan 72 uur aaneengesloten bij familie of verwant.
  • Cliënt krijgt geen leefgeld.
  • De afwezigheid verblijf moet vastgelegd zijn in de cliëntagenda in ONS (medewerker Dichterbij).

Het ingevulde formulier stuur je per post naar Dichterbij crediteurenadministratie, Zwerfheide 2, 6591 RC Gennep of in PDF-bestand naar facturen@dichterbij.nl

Handige adressen

  • Heb je vragen of twijfel je of je iets wel of niet zelf moet betalen, neem dan contact op met een servicemedewerker.
  • Op de site van het Nederlands zorginstituut vind je de diensten die vanuit de Wlz betaald worden
  • Voor vragen over de eigen bijdrage kun je contact opnemen met het CAK
  • Over het beheren van geld vind je informatie bij SBB
  • Heb je vragen over je indicatie, neem dan contact op met het CIZ
  • Voor vragen over onafhankelijke cliëntondersteuning, zie de site van het zorgkantoor
  • Voor bijzondere uitgaven die buiten de reguliere zorg vallen, kun je soms een beroep doen op Stichting Samenleven